“Noul consumator minimalist”. Așa s-a intitulat pop-up workshopul susținut de Claudia Chirilescu, leaderul echipei Spoon pentru studenții de la Modulul Fundamente și Modulul Digital, chiar de VDay, vinerea trecută.

Consum conștient versus responsabilitate de brand – acestea sunt două concepte esențiale pentru marketerii contemporani, cei care îmbrățișează schimbarea constantă. Într-un context în care resursele Pământului sunt epuizate accelerat, dar unii dintre noi încă avem nevoie de shoppingul ca terapie, Claudia ne-a prezentat câteva gânduri despre minimalism, conscious brands & influencers.


Minimalismul a început din Japonia, unde frecvența cutremurelor a determinat oamenii să își creeze acest stil de viață, ca să-și poată reconstrui/rearanja mai lesne locuințele. Din nevoie, ca urmare a specificului geografic, minimalismul a fost internalizat în cultura japoneză și a devenit o parte definitorie a acesteia.

Cultural, japonezii sunt mult mai conectați cu prezentul și valorifică mai puțin posesiunile materiale.

De aceea, ei produc extrem de mult content pe zona de minimalism contemporan.

Probabil ați auzit de Marie Kondo

Marie Kondo, sursă: Gael.be
Tips & tricks pe site-ul ei: https://konmari.com/

Kondo și-a dedicat viața declutterului și a testat mai multe metode pe parcursul timpului, cum ar fi principiul one in, one out. În prezent, ea este adepta principiului de a păstra doar lucrurile cu care ai o relație emoțională. Pentru că dificultatea de a ne despărți de lucruri denotă fie nostalgie față de trecut (deci o tendință depresivă) sau o frică de viitor (tendință anxioasă), iar acestea nu trebuie lăsate să ne submineze prezentul.

Ce alte sub-trenduri mai putem include sub pălăria minimalismului?

⦁ Only 5 products, trend major pentru creatorii de conținut din nișe diferite, de exemplu cooking & make up.
⦁ Low buy/ no buy – perioade în care nu ne cumpărăm nimic (în afară de bunuri perisabile, mâncare, strictul necesar) sau perioade în care ne fixăm un buget în care să ne menținem
⦁ Capsule Collections – păstrarea unui număr mic de articole/ sezon, articole preferate, care ne vin bine și cu care ne identificăm, un micro-univers stilistic unitar.

Despre capsule collections, Claudia mărturisește că e metoda ei preferată de decluttering și că pentru sezonul de iarnă și-a păstrat 36 de articole din care poate face 220 de combinații, pe puțin.

Cumpără mai asumat.

Ne-a sfătuit Claudia, observând că adesea ne plac cam același tip de lucruri și adesea suntem tentați sau tentate să cumpărăm obiecte, vestimentare sau nu, foarte similare cu cele pe care deja le avem.

O achiziție trebuie să:
⦁ aducă valoare pe plan personal la nivel funcțional și/sau emoțional
⦁ provină de la un brand care are o filozofie transparentă legată de producția ei


Un exemplu este EVERLANE, un site de clothing cu sloganul „Modern Basics. Radical Transparency”, unde poți vedea materialele din care e produs fiecare item (de exemplu, o geacă de ploaie e produsă din țesătură reciclată, provenind din 21 de sticle de plastic – cu excepția fermoarului) și de la o fabrică etică din Vietnam, din Bac Giang.

O dată cu noile generații, de la millennials, devenim mai conștienți de importanța timpului față de ce a bunurilor, mai concentrați pe a fi versus a avea. Și astfel și brandurile încep să răspundă acestor nevoi, fie ele de securitate (a resurselor în viitor) fie de autorealizare (consum etic). De exemplu, KLM le propune direct clienților săi să zboare mai puțin, ca să-și reducă amprenta de carbon personală.

Prezentarea s-a încheiat cu un scurt exercițiu: un brand de home deco și-ar dori să atragă consumatorii preocupați de sustenabilitate, minimalism, responsabilitate. Ce produs sau serviciu locomotivă ar alege pentru această campanie și ce canale media ar folosi?

În urma workshopului, i-am luat Claudiei un interviu fulger despre preocuparea ei pentru minimalism

Cum ți-a venit ideea de a pregăti această prezentare? Pare că e rodul unei preocupări îndelungate pt decluttering și consum conștient, ne poți povesti puțin despre asta?

Această prezentare am făcut-o inițial pentru evenimentul GoTech din 2019. Pentru că am avut o reacție extrem de bună din partea audienței, ulterior am fost contactată de alte persoane care reprezentau companii sau entități din zona educativă și care mi-au solicitat să susțin această prezentare întrucât considerau insighturile valoroase pentru restul colegilor lor. Și, astfel, prezentarea a devenit din ce în ce mai complexă iar eu am avut posibilitatea să o actualizez permanent cu informații noi.

Da, este adevărat că ea mă reprezintă și pe mine, ca persoană. De cațiva ani mi-am îndreptat atenția către cărți care tratau subiectul simplificării vieții și auto-cunoașterii, am citit mult pe această temă, am văzut mii de ore de conținut video pe YouTube și mi-am consolidat câteva idei în jurul cărora am putut structura și prezentarea. Între timp mi-am luat și certificatul de instructor de mindfulness ( MBCT) și oarecum lucrurile sunt rotunde.

Dar mai este un alt aspect, la fel de important, si anume preocuparea mea pentru trenduri. Fie că este vorba de trenduri estetice (ex: design de interior) sau de lifestyle, felul în care societatea evolueaza și indivizii se adaptează ritmului vieții este extrem de interesant pentru mine. Și tot ce gravitează în această sferă mă interesează în mod special.

Ce reacții ai primit când ai mai susținut prezentarea?

După fiecare prezentare am primit foarte multe întrebări și comentarii din audiență. Este un subiect despre care nu prea s-a vorbit până acum și există curiozitate și interes pentru el. Oamenii inteleg instinctiv că are legătură și cu viața lor sau a celor din jurul lor și de aceea sunt surprinși să vadă că este un curent care crește și ca sunt mulți alți oameni care discută pe această temă.

Apropo de întrebarea pe care ai primit-o spre final: cum putem să fim mai sustenabili și totuși să ne atingem KPIs de vânzare dacă unele/ multe decizii nu depind de noi în companie (de exemplu, schimbarea ambalajelor de plastic în unele compostabile)?

Eu cu această prezentare nu vreau neapărat să merg în zona de sustenabilitate. Preocuparea pentru alegeri de viață sustenabile este o valoare a unor oameni care poate duce către un stil de viață mai minimalist, mai asumat, dar nu este doar asta. Poți ajunge în această direcție pentru că vrei să trăiești mai liber, pentru că te simți vinovat pentru aglomerarea de bunuri din jurul tău, pentru că vrei să-ți înțelegi alegerile. Sau vrei să economisești pentru o vacanță. Pentru că îți dorești un interior de casă „ca o cameră frumoasă de hotel”, cum spunea cineva, adică aerisită și în care să te poți relaxa. Pentru că vrei să te îmbraci mai bine și atunci trebuie să știi cu ce îți stă bine. Pentru că vrei să ai mai multă grijă de tine, de pielea ta, spre exemplu, și atunci trebuie să-ți simplifici ritualul de îngrijire și să pui accentul pe acele ingrediente care îți sunt folositoare și să arunci zecile de creme pe care nu le folosești și de aceea nici nu știi ce anume îți face bine și ce te irită.

Revenind la întrebarea ta, o companie care nu poate ajuta altfel consumatorii să trăiască cu mai multă intenție, poate face doar atât: să îi ajute ca atunci când aleg de la raft să nu sacrifice planeta. Și asta înseamnă respect pentru valorile consumatorului.

Ca orice schimbare, ea vine cu efort și investiții din partea companiei în cauza. Adică:

„you put money to make money”.

Dacă vrei să fii relevant și peste 10 ani, începe schimbările cât mai repede. Nu când e prea târziu și iarăși piața ta este un ocean roșu, tu te vei alătura zgomotului făcut deja de ceilalți și greu te vei mai diferenția. Iarăși ajungi în preț și promovare. Dacă vrei să te ajute și produsul, acum când consumatorii fac cercetare referitor la ingrediente și în curând la amprenta de carbon a companiei producătoare, atunci merită efortul.

Care e miza prezentării? E vorba de motiva companiile să inoveze și să devină early adopters în producția & marketingul sustenabil, înainte ca aceste lucruri să fie legiferate la nivel european, așa cum se vorbește acum?

Da, scopul prezentării este acela de a-i atenționa pe clienți că trebuie să schimbe ceva. Să înțeleagă, cu cifrele și argumentele pe care le-am menționat în prezentare, că dacă merg pe aceleași drumuri bătătorite, nu ajung neapărat unde vor. Că lumea se schimbă, că acum oamenii vor timp liber, vor orașe mai puțin poluate și mai puțin zgomotoase, vor program de lucru flexibil, vor să aibă acces la produse care nu le fac rău. Succesul este definit prin ceea ce ești, nu atât de mult prin ceea ce ai. Așa că este necesar să înțelegem valorile acestor oameni și să ne apropiem de ei cu acel discurs pe care ei îl acceptă. Ca să ne asculte.

Dacă ai vrea tu să mai adaugi ceva sau să ne lași cu o campanie, brand, podcast sau film care ți-a plăcut mai recent, în concordanță cu tema 🙂

Pe final, vă lăsăm cu un gând:

Ce încărcătură are un obiect până ajunge la tine acasă? Câte implicașii negative are el pentru a fi produs și distribuit? Ai nevoie cu adevărat de el? Sau îl poți găsi într-o variantă mai sustenabilă la un alt brand?