Lucia Antal e Head of Research & Development la ProTV dar și profă la Modulul Strategie și Planificare Media.

Înainte de începerea celui de-a doua ediții a Modulului Media, Lucia ne-a povestit cum a fost pentru ea experiența de predare și de ce ar recomanda oricărui angajator din industrie să își pregătească echipa prin acest curs.

Salutare! Ai fost unul dintre inițiatorii relansării Școlii de Media – de ce consideri necesar un astfel de modul de training intensiv pe zona de media?

Lucrez în acest domeniu de peste 20 de ani și, dintotdeauna, ne-am “împiedicat” de o problemă cu care se confruntă fiecare companie care lucrează în media: lipsa unei structuri organizate în învățământ, care să crească studenți și să-i pregătească în adevăratul sens al cuvântului pentru această industrie.

Mulți dintre studenții cu care vorbesc sau colegii tineri din PRO TV, care tocmai au terminat facultatea, vin cu o frustrare foarte mare că ceea ce învață ei este foarte teoretic (și, de multe ori, nu mai de e actualitate), iar în momentul în care vin în practică sau se angajează, se lovesc de probleme și noțiuni complet noi.

Sigur, diferența dintre școală și munca propriu-zisă este valabilă în toate domeniile, însă parcă în media avem o discrepanță foarte mare, iar tinerii ajung să fie debusolați în momentul în care se lovesc de realitatea industriei. De aici a pornit și dorința de a avea o sursă de informare care să fie ancorată în domeniu, în problemele pe care le întâmpinăm, în ce înseamnă activitatea propriu-zisă în media.

Ne-am dorit ca Școala de Media să fie o oglindă care să redea cât se poate de real ce se întâmplă în industrie și noi zicem că am reușit.

E un modul care trece prin atât de multe subiecte, încât la final chiar ajungi să ai o viziune de ansamblu relevantă despre zona de media din România, direct de la specialiști care lucrează în industrie.

Ai fost si unul dintre cei mai apreciati profesori de la „catedra” Modului de media. Cum a fost pentru tine experiența de predare?

Eu am simțit această diferență de teorie vs. practică de mulți ani, așa că am încercat să mă implic direct în inițiative care să-i ajute pe tineri să înțeleagă zona media. Am participat la cursuri, am trainuit studenți, am participat la conferințe. Însă ce mi-a plăcut foarte mult la modul de media a fost interactivitatea cursanților. M-a surprins dorința lor de a înțelege domeniul ăsta sau chiar de a-l înțelege mai bine, depinde de la caz la caz. Am avut printre cursanți atât tineri care nu au mai lucrat în domeniu, dar și tineri la început de carieră, care sunt puși pe treabă și își doresc să facă într-adevăr ceva!

Trebuie să recunosc că entuziasmul și pornirea asta creatoare a lor m-au întinerit parcă și pe mine, mi-au dat o energie pe care încă o am zi de zi.

Cum a fost interacțiunea cu participantii la Modul? E ceva ce te-a surprins in discutiile cu ei?

Mi-au plăcut foarte mult energia și dorința lor de a înțelege cu adevărat această industrie.

M-a surprins că foarte mulți dintre ei erau interesați de standardele internaționale în media și de modul în care am putea să le adoptăm și să le respectăm.

Trei membri din echipa ta au fost cursanți ai Modulului. Cum si-a pus amprenta Scoala IAA asupra lor ? Cum sunt ei acum, la finalul scolii?

Oana și Irina, care aveau deja destul de multă experiență atât în cercetare, cât și specific în cercetarea de televiziune, au acum o înțelegere vastă asupra pieței de media. Pe lângă tot felul de situații punctuale și studii de caz, au învățat și despre alte domenii, în afară de TV. Iar

această viziune de ansamblu, 360, le ajută pe ele și ajută întreaga echipă să luăm în calcul mai multe aspecte în analizele lor.

În același timp, pentru Andrei, colegul nostru care era student în momentul în care a început modulul media, a fost ca un curs intensiv de media, cu tot ce înseamnă această industrie. A pornit de la noțiunile generale, am intrat în situații punctuale, iar acum intră pe nișa lui, cea de televiziune. Indiferent daca aveau experiență sau nu, modulul media le-a adus plus valoare și încă o valiză destul de mare de cunoștințe despre domeniu.

Ai recomanda și altor angajatori să își trimită echipa la Modulul de Media? De ce?

Absolut! Nici n-ar trebui să stea cineva pe gânduri 🙂

În primul rând, modulul media aduce în față oameni cu experiență, care lucrează acum în domeniu și care se confruntă acum cu lucrurile bune și, mai ales, cu… provocările.

Ce profesor poate fi mai bun decât cel care este actual, ancorat în realitate, sincer, cu experiență, care chiar își dorește să fie mai mulți oameni cu viziune și înțelegere în media?

Este un modul complet și prezintă media din toate punctele de vedere, de la on-air la outdoor și proiecte speciale. Mai mult, la finalul modulului, vor avea o înțelegere mai bună a business-ului, nefiind trainuiți doar pe bucata punctuală pe care sunt angajați.

Ești Head of Research & Development la ProTV, ce ne poți spune despre viitorul televiziunii și modul în care ar putea să se dezvolte pentru a atrage tânăra generație?

Îmi place foarte mult o vorbă pe care nu mai țin minte unde am auzit-o:

Television is not dying, television is making babies.

Și chiar așa este. În România, televiziunea este încă cea mai puternică sursă de informare și advertising. Conținutul video este rege. Atâta timp cât ești smart și oferi conținut video de calitate, trebuie să-l duci mai departe de televiziune: streaming-uri, platforme AVOD și SVOD, social media.

Conținutul video atrage pe toată lumea, indiferent de vârstă. E important să știi cum să-l diseminezi și cum să ai o integrare strategică on-air & digital.

Motto-ul Școlii este Never Stop Learning. Tu ce resurse folosești și ne poți recomanda ca să stăm la curent, să nu ne oprim din învățat – de la podcasturi, reviste print sau online sau newslettere?

Eu fac o selecție temeinică a informațiilor pe care le citesc. Am la bază sursele cunoscute, publicațiile care au un renume deja, dar îmi fac abonamente online la multe publicații. În funcție de conținutul pe care îl au, de cât de relevante le consider, le păstrez ca surse permanente de informare sau renunț la ele. Cred că acest exercițiu este util pentru oricine, să ajungi la nivelul la care să conștientizezi ce e relevant și ce nu pentru tine într-un anumit moment. Acum, eu sunt cu ochii pe:

Mulțumim, Lucia! Abia așteptăm să te revedem la ediția a doua a Modulului Media!

Înscrierile sunt deschise până pe 23 octombrie, aici.