Dacă mergi la WebSummit e bine să mergi cu temele pregătite, să ai un set corect de așteptări, pentru că se întâmplă atât de multe lucruri în paralel, uneori interesante alteori mai puțin și riști să fii luat de val și să nu valorifici pe deplin experiența.

Am mers pentru a doua oară la WebSummit și m-am întors cu o serie de recomandări dar și cu niște content curatoriat pentru comunitatea noastră, a pasionaților de comunicare și marketing. Altfel, găsiți aproape toate discursurile pe canalul de Youtube al Websummit. 

Cum a început:

Cu un discurs al lui Tim Berners-Lee, de la Web Foundation, urmat de Lisa Jackson de la Apple, care a povestit despre cum poți crește businessul făcând bine, apoi de Darren Aronofsky (regizorul Requiem for a Dream, Mother, Black Swan și multe altele) în dialog cu Lauren Goode (Wired), care au discutat despre storytelling potențat (sau nu?) de noile tehnologii.

➡ SFAT: nu e nevoie să te chinui să prinzi toate discursurile și mai ales pe cele de la Main Stage, care vor fi la dispoziția tuturor după event. Altfel te vei alege cu un mare FOMO și nu te vei bucura nici de oraș nici de potențialele interacțiuni cu ceilalți participanți.

Cum e structurat:

Pavilionul central, unde contentul e întotdeauna pe format TED Talk și curatoriat din toate sferele evenimentului, fiind însă și cel mai generic. De aceea nu recomand să dedicați atât de mult timp scenei principale și să mergeți într-unul din celelalte 4 pavilioane.

În fiecare dintre celelalte 4 pavilioane sunt câte 2 scene și multe standuri ale companiilor partenere (Google, Amazon, Cisco, Microsoft, standuri din diferite țări, companii din sports și e-sports, fashion, incubatoare sociale) și start-up-uri.

Multe dintre aceste companii organizează workshopuri, fac angajări sau, în orice caz, caută să facă networking. Uneori simți că ar prefera să vorbească cu o persoană cu stofă de investitor, dar asta nu ar trebui să te oprească să îi întrebi despre produsul lor.

Iată, de exemplu, acest workstation propus de Cisco Knowledge Station, cu acest monitor transparent:

➡ SFAT: ia-ți cel puțin o jumătate de zi din cele 3 de festival pentru a explora start-up-urile și marile branduri, e o manieră foarte bună de a lua pulsul pieței și a învăța de la sursă: ce se mai dezvoltă, cum sunt comunicate aceste produse tech din toată lumea, e mai multă vânzare sau rezolvă ele nevoi reale. Pune-ți curiozitatea la lucru, explorează și interacționează cu oamenii!

Vă puteți face o idee despre spațiu și multitudinea de lucruri care se desfășoară în paralel aici:

Cum e conținutul?

Pe scurt: de multe ori generic ca informație, scurt și punchy (astfel încât îți dă temă să cauți tu campaniile/produsele menționate) și foarte motivant.

Scenele dedicate comunității de marketing și comunicare ar fi: Creatiff, PandaConf și ContentMakers.

➡ SFAT: Explorați mai degrabă alte scene decât cele aferente domeniului vostru de expertiză (altfel conținutul s-ar putea să vi se pară introductiv).

Notițe de pe teren

1. La Auto/Tech & TalkRobot am aflat despre un nou „robot social”, care sincer mi s-a părut mai coerent și mai adaptat comunicării decât roboții celor de la Hanson Robotics, care stau în spatele Sophiei.

E clar faptul că Furhat Robotics, cei care au construit acest robot social, au avut în primul rând în minte modul în care comunică el, să fie cât mai flexibil, fluent și cursiv în exprimare, față de Hanson unde par să primeze criteriile estetice, umanizarea.

Robotul Furhat vorbește 40 de limbi, își schimbă trăsăturile faciale ca să creeze interacțiuni sociale veritabile cum ar fi :

  • traininguri pentru angajați
  • screening medical
  • predarea unei limbi străine
  • să ofere informații, în aeroport, de exemplu

Iată un demo cu Furhat:

2. Am ascultat-o, bineînțeles, pe Debbie Millman la ContentMakers și, ca întotdeauna, a avut o prezentare foarte engaging și smart.

Aceasta încă nu e online pe canalul Websummit, dar o puteți asculta mai jos (atenție, e hand-held și nu chiar până la final).

Debbie a prezentat o istorie a brandingului în 15 minute, pornind de la peșterile din Lescaux, explicând procesul prin care oamenii produc sens (manufactured meaning), inserând și note personale din relația ei cu brandingul, cum ar fi prima ei pereche de Levi’s.

Prima formă de product placement din punctul ei de vedere? Lucrarea Olympia a lui Edouard Manet, 1888. 

Dacă încă nu ați ascultat-o pe Debbie și nu v-ați abonat la Design Matters poate e un moment potrivit să o faceți.

3. Tot la ContentMakers am aflat despre un alt podcast, TheMoth și mi-a plăcut modul Agile în care își realizează conținutul: întotdeauna în cadrul evenimentelor, nu cheamă anume vorbitorii pentru a-i înregistra sec, la un studio.

Astfel la WebSummit au realizat 3 podcasturi, 3 povești de viață pline de speranță: Chris Leacock – Jillionaire (DJ și producător în grupul Major Lazer), Lucie Buedet (Konbini) și Ev Williams (fondatorul Medium).

4. La DeepTech am prins o prezentare puțin mai tehnică dar importantă pentru a înțelege ce ne rezervă viitorul: Talia Gershon, IBM, a prezentat o istorie și evoluție a quantum computing, avantajele sale și diferențele structurale cât și ultimii pași făcuți în această direcție.

Apropo, dacă sunteți interesați să explorați universul QBITșilor IBM vă pune la îndemână resursele necesare. Vedeți aici și aici.

Ce se mai întâmplă cu realitatea virtuală?

5. Anna Zhilyaeva a făcut un performance artistic în VR… deci the sky is the limit 🙂

6. Eugene Chung, CEO la Penrose Studios, a povestit despre instrumentele pe care le-au dezvoltat astfel încât creativitatea să se poată exprima și în VR, cum ar fi Maestro, un tool prin care poți construi în VR personajele, obiectele, decorul, adică un tool nativ acestui mediu.

Penrose au creat și filme în VR, cum ar fi The Rose & I, lansat încă din 2015, Allumette – cel mai lung film în VR sau Arden’s Wake, premiat la Festivalul de Film de la Veneția.

Vin vremuri interesante pentru creatorii de conținut, cu siguranță.

7. Dima Khatib este jurnalist și fondatoarea AJ+, un site de știri glocalizat în mai multe limbi de circulație internațională, parte din Al Jazeera Media Network.

Am apreciat puterea discursului Dimei cât și conținutul. Într-o lume în care fake news se răspândește ca focul, cum reușește AJ+ să lupte împotriva lui? Cum putem ști pe internet ce fotografie e trucată sau reală?

Ați observat oare material jurnalistic (video, foto, chiar și scris) care vine la pachet cu disclaimerul: „Nu am putut identifica sursa acestui material”? „Și atunci de ce îl mai preiei, ca jurnalist?” se întreabă Dima.

AJ+ au reușit să dinamiteze anumite fake news care se refereau, spre exemplu, la alegerile politice din Mexic sau să viralizeze povestea unui copil refugiat din Siria care suferea de Progeria și să mobilizeze comunitatea internațională să îl ajute.

Mai vrei? Uite o listă suplimentară:

Gânduri de final

➡ Urmărește perioadele de sales, când poți lua 2 bilete la preț de unul, altfel biletele sunt cam scumpe. Însă, WebSummit încearcă să încurajeze accesul femeilor în tech și pun la dispoziție bilete Women in Tech, care costă cam 10% din prețul unui bilet normal (însă trebuie să îl cumperi prin ianuarie). Puteți să intrați și în grupul de Facebook dedicat ca să fiți la curent cu comunitatea Women in Tech.

Folosește orice oportunitate de networking: cu start-up-urile și partenerii, seara la petreceri, sau la Sunset Summit.

Sunset Summit este evenimentul afterhours într-un pavilion alăturat, cu food court, muzică live și numai bun de cunoscut oameni noi. Chiar nu e cazul să fii timid la WebSummit!

Sunset Summit din exterior:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Ra-Luca (@raluca.me) on

➡ Citește newsletterele de la Websummit. De cele mai multe ori vor fi anunțați noi speakeri, însă vei putea să te înscrii și la sesiuni de mentorat (dedicate comunității Women in Tech). Am avut astfel ocazia să stau de vorbă cu Tamar Yehoshua, VP Product Management la Google și să obțin câteva insighturi de la un om super senior de la o companie de top 🙂

➡ Nu uita o baterie externă, o sticlă cu apă (pe care o poți reumple gratis), card de memorie suficient de mare pe telefon și nuci, migdale sau batoane energetice, cozile la food court sunt mari și mâncarea destul de scumpă.

 

Enjoy!