Finalul acestui an care ne-a dat peste cap businessurile și viața personală este aproape aici. Astfel, am invitat colegii din echipa executivă IAA România să se uite înapoi cu optimism, pe cât posibil, pentru a culege learning și inspirație bună de păstrat în anul care vine.

1: Inițiative globale. Campania sau răspunsul de brand care ți-a plăcut cel mai mult în acest an .

LAURA TAMPA, Directoarea Școlii IAA

Heineken în pandemie –  a avut o abordare foarte umană și insightful și supportive pentru Horeca & Francesca de la Diesel. Mi s-a părut un story fantastic, care demonstrează ceea ce eu înțeleg prin higher purpose. Nu întâmplător, ambele branduri sunt păstorite de un român – Mihnea Gheorghiu.

VICTOR DOBRE, Director Executiv IAA România

Am două și nu am cum să fac diferența între ele: pe primul loc sunt la egalitate campaniile Coca-Cola: Open Like Never Before și Nike: Play inside, Play for the world – ambele extrem de empatice si de atente la situatie dar cu doua directii de abordare diferite.

If you ever dreamed of playing for millions around  the world, now it’s your chance.

Acesta devine pentru mine mesajul deceniului, nu doar al anului…ca insight și call to action perfect pentru noua realitate.

RUXANDRA RADU, Chapter Coordinator IAA România

Cred că de departe Nike – Don’t do it (Campania de la începutul mișcării Black Lives Matter)

AFRODITA BLASIUS, Directoare program AcademIAA & MentorIAA

Brandul de bere Brewdog, ce a transformat una din linii pentru a produce dezinfectant livrat gratis către spitale, plus companiile de asigurări americane care au returnat o parte din primele de asigurări clienților pentru a le fi mai ușor financiar.

RALUCA ȚURCANAȘU, Comunicare Școala IAA & MentorIAA

M-am bucurat să văd și international și local campanii care au dus mai departe dialogul despre subiecte considerate tabu până nu demult. O să menționez și eu două campanii:

Campania #WombStories de la Essity (Libresse) care îmbină animații tip Inside Out (filmul) cu filmări pentru a vorbi realist și totodată cute despre corpurile femeilor.

Pentru că mi se pare percutantă prin blândețea tonului ei și pentru că vorbește despre felul în care se întâmplă să fim foarte atrași vizual de anumite culturi, preluând chiar elemente în mainstream, dar totodată nerespectând indivizi membri ai respectivelor comunități, campania „You Love Me” de la BEATS by Dre:

DIANA FLUTUR, Directoare IAA Global Conference

Inițiativele globale care m-au impresionat în 2020 vorbesc toate despre bravery. Curajul de a fi diferit, relevant pentru consumatori si pentru brand, disruptiv, de a suprinde momentele esențiale pentru umanitate.

Heineken — extrem de relevante, umane, cu insighturi super valabile mai ales în acest an, păstrându-și însă ADN ul brandului și umorul. Le-am adorat pe toate:

Diesel — pentru bravery. Pentru mine bravery e mai mult decât curaj. Este și rebeliune, și “tongue-in-cheek” (tradus prin ironie) la adresa prejudecăților, dar este și puterea de a avea un higher purpose coerent și consistent, puterea de a recunoaște că suntem diferiți si minunați, iar umanitatea în toate formele ei de exprimare merită celebrată. Diesel – „Francesca” mi-a dat fiori.

Burger King — o campanie BK, care a vorbit despre lockdown într-un mod diferit, dar extrem de relevant, a arătat exact cum eram toți (tăvăliți pe canapele cu ochii în calculatoare/tv), și culmea, campania avea legătură cu produsul, și umor. Deci se poate! Stay Home of the Whopper, coach potatatriot! — Superb

Nike — tot ce au făcut în 2020 m-a inspirat. Este un champion brand, care a înțeles că a avea un punct de vedere, “taking a stand”, la bine dar și la greu, este important. Aici voi lista câteva momente cheie: 

  • In memoriam Kobe Bryant, Better – Mamba Forever
  • Pandemie — You can’t stop us 
  • Miscarea BLM — For once, Don’t Do It

Coca-Cola — după o perioadă de tăcere și înghețare a bugetelor în 2020, au revenit cu o campanie de „imagine” clasică, dar relevantă și foarte umană.

2: Local. Ceva ce ai observat pozitiv pe plan local (fie o acțiune de brand sau o acțiune a unui grup informal, din categoria insights & behaviour).

LAURA

Inițiativele UAPR – despre a plăti facturile furnizorilor și frelancerilor în max 30 zile, de a încuraja brandurile să investească în comunicare în perioada de criză și acum pe final de an, de a mulțumi clientilor, furnizorilor și colegilor de industrie pentru solidaritate, empatie și puterea de muncă.

VICTOR

Local nimic nu întrece inițiativele Kaufland care, în plină stare de urgență, a plătit taxele și impozitele în avans și a decis unilateral să scurteze termenele de plată pentru furnizorii locali. Nu există empatie mai mare decât cea dublată de fapte. Iar Kaufland a dovedit-o atât față de stat (pus, oricum, la grea încercare în perioda aceea…deși…când nu e statul nostru pus la încercare?:) cât și față de partenerii de afaceri. Un exemplu de “walk the talk” ce ar trebui preluat de noi toți în relație cu partenerii de afaceri sau chiar față de prieteni și apropiați. Nu ne e ușor și nu ne va fi ușor foarte curând însă dacă rămânem împreună, ne va fi puțin mai bine.

RUXANDRA

#ACUM – Kané – New Romanian Cuisine

In 16 martie Kane a anunțat proiectul #ACUM, un proiect de durată care a strâns în jurul lui multe alte companii care au susținut  #OMasaDeNepretuit medicilor și asistentelor din prima linie cât ți persoanelor vulnerabile.

AFRODITA

Inițiativele unor cafenele și restaurante – deși închise, și lovite financiar, au sprijinit spitalele – #cafeapentruspitale. Și un bravo imens tuturor agențiilor si clienților care nu s-au “restructurat” în această perioadă și au dovedit ca “people are the real assets”.

RALUCA

Pe plan local m-a entuziasmat dezvoltarea inițiativelor de trai conștient: comunitatea coagulată de Roxana Buzețelu „Micile Bucurii” și, mai recent, grupul înrudit dedicat trocului comunitatea Schimb de Plante, un real pansament verde (DOR a publicat recent un interviu cu Mihaela, admina grupului). De asemenea, apariția primului magazin zero waste în București, înființat de Ana Răducanu. Foarte încet comparativ cu rata distrugerii mediului, se pare că devenim mai responsabili față de acesta.

Zero Waste Shop București. Fotografie de pe pagina de Facebook.

DIANA

Din păcate nu pot spune că am o campanie top of mind care să mă fi impresionat în România în 2020. Poate mi-a scăpat ceva, însă ceea ce m-a emoționat în 2020 a fost sprijinul, compasiunea și implicarea multor branduri în momentul lock-downului. Și sincer apreciez foarte mult inițiativele Kaufland, și faptul că au fost în permanență deschizători de drumuri în ceea ce privește implicarea lor în societate. 

Am apreciat de asemenea brandurile care au înțeles să fie aproape de parteneri — continuând parteneriatele și în 2020.

Și, în plus, am apreciat că Pepsi a început să facă campanii pe TikTok — cred că este primul brand din România care a îmbrățișat și platforma TikTok.

Canalul #siierisiazi – Pepsi pe TikTok

3: Luna cadourilor. Dacă cineva ți-ar cere o recomandare de cadou pentru un partener de business ce i-ai spune?

LAURA

A fost un an greu și i-aș recomanda să se bucure de niște vin bun. I-aș directiona spre colegul de industrie Ștefan Chirițescu care se ocupă cu mare pasiune de Cramele Cotnari.

Pachete de vin pe Cramele Cotnari.

VICTOR

Timp. Timpul e cel mai de preț cadou. Indiferent de tipul de relație, business sau personală, e momentul să ne acordăm unii altora timp și atenție. Ne vom înțelege mai bine și o vom duce mai bine în viitor.

RUXANDRA

Cred ca o idee bună ar fi un ebook reader. Nu e scump și….e timp de citit J

Sau, revin la Kane, care propun pachete de cadouri create de antreprenori locali, atent curatoriate în fiecare lună și numai bune de dăruit. Disponibile aici.

Cutie-cadou curatoriată de echipa Kane. Disponibilă aici.

AFRODITA

Orice produs al unui creator român aflat la început de drum.

RALUCA

Aș recomanda un cadou local: o carte de la Black Button Books (editură independentă), sau un pachet revistă + carte de la Decât o Revistă, revista despre cultură alternativă est-europeană Kajet Journal, o decorațiune de la Atelier Tron sau alți artiști pe care vreți să-i susțineți sau un pachet cu miere și alte bunătăți, de la Taina Vie, pentru un boost imunitar dulce. Sau, că tot am vorbit de consum conștient, un voucher cadou pentru produse sustenabile de la Naked Shop.

DIANA

Aș recomanda așa: 

  • Vouchers la restaurante/hoteluri/pensiuni în România
  • Vouchers la IAA Global Conference 2021:)

Sperăm să vă inspire ideile noastre pentru cadouri pe ultima sută de metri și să petreceți o vacanță frumoasă și plină de inspirație!