Anca Catarambol, Chief Talent Officer Publicis Groupe Romania, a cunoscut probabil majoritatea pieței de talente de top din advertising. Alături de Leo Burnett încă de la începuturile agenției, Anca a fost alături de generații de publicitari în drumul lor spre maturitatea profesională.

În plus, alături de ea și de Publicis Groupe Romania am dezvoltat ediția pilot a programului Pepiniera de Talente IAA, prin care ne propunem să susținem industria să contribuie la dezvoltarea viitoarelor talente.

Astfel, am vrut să aflăm direct de la Anca pulsul pieței – de la adaptarea la munca hibridă la programe de motivare și employer branding și, desigur, care au fost rezultatele primei pepiniere media.

Bună, Anca! Vrei să ne povestești câte ceva despre tine, pentru început ?

Bună, Raluca! Sunt în această industrie de peste 25 de ani, de la începuturile advertisingului postdecembrist în România. Practic, mai mult de jumătate din viața am dedicat-o advertisingului. În urmă cu aproape 15 ani am virat spre HR în cadrul Leo Burnett, sub indrumarea Ioanei Iordache și a lui Ștefan Iordache. A fost the best decision. Îmi place ceea ce fac, aștept cu nerăbdare de fiecare dată să îmi regăsesc colegii după vacanțe. Mă emoționez la mesajele de mulțumire ale colegilor și știu că facem bine ce facem când mă întâlnesc întâmplător cu un fost coleg pe stradă care e bucuros de revedere și care își aduce aminte cu drag de perioada în care a făcut parte din echipa noastră. 

Viața mea se împarte între job-ul de HR, pe care îl fac cu pasiune, și familie – cei doi fii, soț, prieteni. Cele două planuri – cel profesional și cel personal – s-au tot amestecat unul cu altul de-a lungul anilor, dar cred că am reușit un mix bun între cele două, care mi-a permis să mă bucur de viață, să nu simt că fac mari compromisuri.

Cred cu tărie în work-life balance, dar am avut mereu un cult al lucrului bine făcut.

Din acest motiv, nu a fost tot timpul ușor, dar a fost și este frumos, pentru că fac ceea ce îmi place.

Cum a decurs, din punctul tău de vedere, programul de media prin care Publicis România a sponsorizat Modulul Media de la Școala IAA pentru 10 studenți ?

Programul pilot realizat în parteneriat cu Școala IAA a fost un succes. Lansat peste vară, când studenții erau în vacanță, a adunat peste 35 de înscrieri. Au participat studenți din toți anii de studiu, dar și tineri absolvenți de liceu care au aflat de bursa Publicis Groupe România la Școala IAA. 

Ca urmare a procesului de selecție, am oferit burse unei prime serii de 10 studenți la modulul de media. Țin să precizez că, prin procesul de selecție, am sondat atât motivația, cât și compatibilitatea cu rolurile din agenția de media. 

Ne-a bucurat să vedem studenți buni, tineri cu mare potențial alături de care putem duce industria mai departe.   Am angajat deja doi colegi și suntem în discuții cu alți câțiva absolvenți ai proaspătului modul de media. 

Prin astfel de inițiative creăm punți între noi și studenți. Faptul că profesorii de la Școala IAA sunt oameni de succes din industrie, profesioniști desăvârșiți, îi ajută pe studenți să se conecteze cu industria, să știe, să înțeleagă specificul acesteia și ce anume presupune o carieră în acest domeniu. 

Cum vezi schimbările de paradigmă în muncă, remote work, work from home, work hybrid, aduse de situația pandemică?

Pandemia, cu toate părțile ei rele, a adus și ceva bun. Ne-a arătat că se poate. Se poate să fim eficienți și lucrând de acasă. Am trecut 100% în online în mai puțin de o săptămână, ne-am digitalizat procesele, ne-am reevaluat așteptările, am luat permanent pulsul asteptarilor colegilor și am fost atenți la nevoile lor. 

Acum funcționăm în system hybrid și probabil așa vom continua și post-pandemie.

Nu cred că vom mai fi vreodată 100% work from office, dar nu credem nici în 100% work from home. Avem în vedere eficiența proceselor, calitatea produsului creativ și binele echipei.

Nu impunem zilele, proiectele, orele de venit la birou. Credem că fiecare om știe cel mai bine cum lucrează. Ne uităm la output-ul pe produs și echipă.  Acesta este important, după el ne ghidăm. 

Într-adevăr, suntem atenți la păstrarea culturii organizaționale, la integrarea în echipă a noilor veniți. În acest sens, suntem în plin proces de adaptare a sistemelor de onboarding la noua realitate, la sistemul hybrid. Avem aici provocările pe care le are toata lumea și căutam cele mai bune soluții pentru a le face față cu succes. 

Își mai doresc oamenii să revină la birou? Dar managerii?

Noi avem birourile deschise, astfel încât acei colegi care vor să lucreze de la birou, să o poată face. Avem colegi care preferă să lucreze de la birou, pentru că se simt mai productivi așa sau pentru că au copiii la școala/grădinița de lângă birou. Cei care vor să vină sunt bine-veniți, dar nu sunt obligați. Am avut și manageri care își doreau să vină colegii la birou, dar s-au adaptat. Au înțeles că, în final, ne uităm la produs, iar produsul este rodul muncii unui coleg mulțumit și împăcat cu ceea ce face, indiferent că lucrează de acasă sau de la birou. 

Pentru a face experienta la birou cat mai placută, din septembrie le oferim colegilor la micul dejun, cereal bar, cafea și croissante calde la birou. E o încântare să vii la noi în cafeteria, unde miroase a croissante proaspăt coapte și cafea! 

Ai experimentat zoom fatigue? Dar colegii? Aveți (în plan) ceva inițiative care să combată fenomenul?

Da, în primele luni de pandemie cred că am trecut cu toții prin zoom fatigue. Ne-a ajutat, însă, venirea verii. Am amenajat terasele, curtea, am format peste 50 de puncte de lucru în aer liber pentru a le permite colegilor să se vadă face-to face, în condiții de siguranță.

Am avut contracte cu o serie de restaurante și terase din zonă tocmai pentru a pune la dispoziția colegilor locații unde se pot întâlni, în locul clasicelor conference rooms.  

În plus, în mai puțin de o lună de la debutul pandemiei am lansat The Power of Us – un program de susținere a colegilor pe perioada pandemică. Toate temele de interes, de la workshop-uri pe teme tehnice sau de business, până la nevoile emoționale ale colegilor și discuții cu un psihoterapeut au fost incluse in acest program. În plus, prin survey-uri periodice luăm pulsul organizației, identificăm noi nevoi și le adresăm imediat.

În contextul muncii remote, mă gândesc că și migrația angajaților s-a schimbat. Aveți ceva programe de retenție prin care să „loializați” angajații, ca să zic așa? Poate programe de training, poate sport sau zile scurte?

Anul trecut am lansat Lion’s Planet – o platformă de comunicare internă concepută pentru a-i ajuta pe colegi să navigheze mai ușor prin contextul pandemiei. 

Parte din noua platformă a fost și Lion’s Dream. O competiție internă, în care am strâns visurile a 140 de colegi și pentru a căror îndeplinire am pus la bătaie un premiu de 10.000 de euro. Avem și un câștigător: Colivăria Ioanei și Anei –o cofetărie unde se găsesc mai multe tipuri de colivă și un proiect care vrea să transforme coliva într-un desert național.

În plus, posibilitățile de dezvoltare și învățare în Publicis Groupe România sunt vaste. Pentru fiecare nou venit, procesul de învățare on the job este accelerat. De la platforma de e-learning a grupului, până la accesul la LinkedIn Learning sau la sesiuni live de training cu specialiști de top din Publicis Groupe Worldwide. 

Prin intermediul Marcel, o platformă integrată de inteligență artificială care conectează toate cele 80.000 de minți creative ale Publicis Groupe de pe cele cinci continente, ai acces la oportunități internaționale, la programe de e-learning și chiar la expertiza unui coleg, dintr-un alt colț de lume, la un mail distanță.

De asemenea, ținem cont și de work-life balance. Pentru a le da posibilitatea colegilor să ia cu adevărat o pauză de la job, e-mail sau telefon, am introdus în 2021 și în 2022 câte 10 zile libere oferite de companie. Astfel, pe lângă cele 23 de zile de concediu de odihnă, fiecare coleg beneficiază de încă 10 zile libere plătite de companie. În luna august lucrăm doar patru zile, vinerea fiind liberă. Avem weekend-uri prelungite și vacanță de iarnă – perioade în care agențiile sunt închise și nu te deranjează nimeni.  Tot din același registru, pe lista de beneficii, pe lângă 7Card și Bookster, am introdus în pandemie Headspace.

Azi se recunoaște din ce în ce mai mult valoarea employer brandingului, ca altă față (către interiorul organizației) a brandingului comercial (către exteriorul organizației). Tu cum vezi această misiune? Cum se pozițitionează Publicis Groupe România ca brand de angajator ?

În Publicis Groupe România suntem șapte agenții, șapte culturi organizaționale, cu un singur obiectiv: să fim mai buni în fiecare zi. Cum? Prin cultura The Power of One care ne asigură diversitate și unitate.

Noi, în Publicis Groupe România, îmbinăm într-o manieră fericită conceptul de corporație cu cel de industrie creativă, antreprenorială. Mă gândesc aici la dimensiunea grupului care se traduce în accesul la cunoaștere și know-how local și internațional, combinat cu grija față de oameni, de starea lor de bine.

Concret, plecând de la platforma de e-learning Marcel, la LinkedIn Learning, coaching și continuând cu mic dejun din partea casei, cadouri de Crăciun și Paște, abonamentele de sănătate pentru colegi (și soț, soție, copii), acces la Headspace, Bookster, acces la psihoterapeut etc.


În plus, anul acesta am lansat programul Work Your World, o experiență globală unică, gândită special pentru întreaga echipă Publicis Groupe și dezvoltată ca parte din platforma Marcel, care combină flexibilitatea, oportunitățile și dezvoltarea. Work Your World a început în ianuarie 2022 și permite fiecărui angajat să lucreze din orice țară, în care grupul este prezent, timp de până la 6 săptămâni pe an.

Ai câteva tips & tricks pentru juniorii care aplică acum în industrie?

O sa spun lucruri pe care le-am mai spus. Dacă le știți, fiti intelegatori sau dați ignore, vă rog. 

În primul rând, îi sfătuiesc să intre în industria aceasta dacă sunt mânați de pasiunea pentru marketing si advertising, trebuie să le placă.

Nu se poate fără pasiune în advertising. E frumos, sunt oameni faini, este multă autenticitate în această industrie, iar toate acestea îi dau savoare. Dar este cu implicare și muncă, nu prea merge fără. În plus, îi ajută să fie curioși și să-și dorească să învețe.

La capitolul recomandări tehnice, le-aș zice:

  • CV scurt, graphic de preferat.
  • Ideal, să știe ce își doresc, în ce department vor.
  • Sau să aplice pentru un department, iar dacă nu se potrivesc acolo, noi îi ghidăm în procesul de selecție, dar să aplice pentru un rol.

În plus, este obligatoriu să urmărească programele de internship ale agențiilor pe care le vizează și să acceseze cât mai des paginile de social media ale industriei, Școala IAA, IQads, plus pe cele ale agențiilor de care sunt interesați.

Câteva gânduri de început de an, pentru profesioniști seniori și juniori deopotrivă ?

Să aibă grijă de ei, să păstreze pe cât posibil acel work-life balance de care spuneam mai sus.

Este valabil același principiu ca în viața de zi cu zi: nu poți avea grijă de alții (în acest caz, de proiecte, clienți, colegi), dacă nu ai grijă întâi de tine.

Este necesar să aibă un echilibru în tot ceea ce fac, pentru a se putea bucura de proces, a-și valorifica ideile, creativitatea. Odihna, hobby-urile, un film bun, o carte citită în tihnă pot oferi atât relaxarea necesară, cât și o sursă de inspirație și soluții pentru provocările de la job.

Anca, în final, mulțumim pentru facilitarea programului pilot de colaborare între Publicis România și Școala IAA pentru creșterea unei noi generații de profesioniști media, la Modulul Strategie și Planificare Media. 😊

Eu vă mulțumesc pentru deschidere, pentru parteneriatul în acest proiect. Este o inițiațivă care aduce beneficii tuturor părților implicate, fie ei studenți, Școala IAA, dar și noi, Publicis Groupe România.