Sebastian Lüba, Head of Social Media și de 3 ediții prof la Modulul Digital, ne-a răspuns cu haz, cu sfaturi super valoroase pentru cei la început de drum dar și cu campanii pe care probabil încă nu le-ai văzut. Poate unul dintre cele mai savuroase interviuri din marcom pe care o să le citești vara asta 🤓

PS – înscrierile la Modulul Strategie de Marketing și Comunicare Digitală sunt deschise și, așa cum zice și Seba mai jos, nu ezita să-ți abordezi proactiv managerul 🔝 Ți-am pregătit aici câteva hints.


Salut, Seba!

Ne bucurăm că te-ai alăturat, nu demult, echipei de profi ai Școlii IAA ! Cum a fost până acum experiența ?

Hello ! Știam cu siguranță în ce mă bag 😉 Sunt absolvent de Școală IAA și trebuie să recunosc că e una dintre experiențele memorabile prin care am trecut. De la colegii la profesori, la atmosferă și content, totul a fost așa cum și-ar dori orice însetat de cunoaștere. Iar pasul către catedră a venit ca o încununare. Am cunoscut mulți cursanți, cu care m-am întâlnit apoi în day to day business, care mi-au confirmat astfel că

Școala IAA este o adevărată academie a gândirii digitale, a creativității și a strategiei.

Ne povestești câte ceva și despre celelalte roluri ale tale ?

Cât nu sunt expozant al Strategiei de SM la Școala IAA, sunt Head of SM la Kubis. Vedeți similititudinea ? Practic, sunt un pasionat al experienței de social, al strategiei de comunicare în social, și al digitalului pe de-a-ntregul. Deci mă interesează cam tot ce se întâmplă pe device-urile care ne ocupă atât de mult din timpul zilnic. Iar acest drive îl insuflu și tuturor celor cu care interacționez, atât în mediul profesional, cât și în afara lui.

Sebastian Lüba, Head of SM la Kubis și prof la Școala IAA – Modulul Digital

Cum vezi peisajul actual al social media, de la TikTok care a devenit oarecum mainstream până la hypeul Clubhouse sau specificul Reddit (mult hate & trolling, multe sub/R folositoare cât și episodul GameStop)?

E fascinant cât de dinamic și de adaptabil e peisajul de social, nu? Ca o himeră care își dezvoltă noi abilități constant, care ne surprinde și ne fascinează cu fiecare nouă facilitate implementată. Hai că o să le iau pe rând.

TikTok, la a două descălecare, după Musical.ly, a reușit să speculeze un trend care era acolo, dar trebuia pus în valoare așa cum trebuie: conținutul video, colaborativ. Și ce alt context, dacă nu ultimele luni care ne-au pus la încercare sanity-ul, să fie mai potrivit?

Platforma a trecut peste barierele imaginare ale influencerilor și a (re)dat power to the usual people. Iar rețeta a fost atât de bună, încât Facebook nu a stat prea mult pe gânduri și iată cum au apărut Instagram Reels.

Vă sună cunoscută practica? Vă dau un hint, filtrele Snapchat 😉

Pe de altă parte, rețeta Clubhouse, a fost puțin diferită. A părut the next best thing atunci când a luat avânt.

Călare pe un endorsement de zile mari și mulându-se fix pe lângă restricții legale globale, aveam cu toții impresia că avem de-a face cu un nou mare jucător în ecosistemul de social. Dar n-a prea fost să fie.

Căci, încet, încet, ne-am întors atenția către platformele din bookmarks, iar Clubhouse rămas cumva o aplicație încă instalată pe telefoane (acum și pe Android), dar prea puțin accesată în mainstream.

Reddit-ul este o veche cunoștință d-ale mele, așa cum este și Twitter-ul. L-am admirat mereu pentru potențialul pe care l-a avut și încă îl are. Nu e genul de platformă care să îți ia ochii (aduce mai degrabă cu un forum învechit), însă are ceva ce întâlnești rar: realness. E mult de filtrat, însă Reddit-ul este un loc al experiențelor, al noutăților, al poveștilor și al discuțiilor argumentate. Unde mai pui că vorbim despre niște comunități foarte puternice, care știu că lucrând împreună pot schimba lumea, cum este cazul short selling-ului cu acținile GameStop.

Vorbim așadar de genul de platformă pe care și celebrul Mr.Robot ar fi activ.

Te-ai avânta și la niște previziuni, poate și în sensul integrării VR-ului în Social Media ?

În cadrul cursului de SM de la Modulul Digital al IAA School dezbatem mai multe tipologii de trenduri care au potențialul să schimbe lumea social media în următorii ani. Iar VR-ul și AR-ul sunt printre ele.

Democratizarea lor a venit ca un pas natural și acum depinde de noi, de branduri și de platforme să vedem cum le ducem mai departe. E destul de complicat să simulăm ce va fi, pentru că adaptarea unei lumi virtuale la comunitatea reală este un proces cu multe tensiuni, multe plecate din nevoi de moment.

Sigur, vor mai fi concerte și evenimente exclusive în platforme de jocuri, vor mai apărea influenceri virtuali, dar oare ne oprim aici ? Sau vom asista la o implicare mult mai mare a vieții virtuale în rutina zilnică a tuturor ? Time and technology will tell.

Dar despre Tokhit, prima rețea socială bazată pe NFT, dezvoltată de 2 antreprenori clujeni ce gânduri ai ? (Sursă).

Avem social media, content creators, crypto currency și, nu în ultimul rând, NFTs. Pare o rețetă care bifează toate trendurile digitale din acest moment. Se poate da greș dacă le mixezi? Eu sper sincer că nu, am încredere în creativitatea și simțul antreprenorial al băieților care au venit cu ideea. Abia aștept lansarea!

Cannesul a trecut, ne-au plăcut tuturor multe din campaniile premiate, cum ar fi cele de la Heineken sau Diesel. Ție ce comunicări de brand ți-au plăcut și ți s-au părut breaking the clutter ? (poate ceva din social media) ?

Să știți că nu e deloc o întrebare ușoară. Cannes-ul ne arată an de an câtă creativitate mustește în lume și mă bucură nespus să văd că advertisingul este din ce în ce mai insightful, mai puternic. Sunt multe campanii care mi-au plăcut, of course, și pe care le-aș da drept exemplu de best practice la orice oră. Însă am să mă opresc asupra a trei câștigători și o să explic pe scurt de ce.

-60% Culture – State of the arts. O campanie de crescut awareness-ul asupra importanței finanțării artei, care a îmbinat absolut toate mediile de comunicare (de la offline la social media).

Stevenage Challenge – Burger King. Nu am să ascund că sunt pasionat de sport și de gaming, iar această idee a celor de la Buger King tare mi-aș fi dorit mult să îmi vină mie 😛

Courage is Beautiful – Dove. Știm cu toții că imaginile transmit mai mult emoție decât orice cuvinte așezate cât se poate de liric în cele mai emoționante poezii. Iar cu asta se ocupă Dove de mulți ani deja.  

Dar din workul vostru, la Kubis, pe ce brand/ campanie ți-a plăcut cel mai mult să lucrezi în ultima vreme  (anul acesta, de exemplu) ?

Work-ul Kubis se construiește mereu pe niște piloni vitali: creativitate si inovație. Am fost prima agenție care a activat pe Clubhouse în mijlocul hype-ului, alături de Pepsi. TikTok-ul ultimilor doi ani a fost de asemenea un mediu foarte accesat pentru campaniile noastre (Pepsi, Salvați Copiii). Nu uităm nici de edutainment-ul atât de necesar pentru comunitate, iar campaniile gândite alături de Dove Men+Care și NN au vorbit pe limba tuturor celor din target.

Mai mult decât atât, un plus de satisfacție si bucurie ne aduc și campaniile pentru cauze sociale. Iar în Kubis avem mulți parteneri cu care lucrăm pentru a contribui, atat cat putem, la schimbarea societatii noastre: WWF, Salvați Copiii, Funky Citizens.

Care ar fi sfatul/ sfaturile tale pentru un proaspăt absolvent sau tânăr junior care își dorește să lucreze în Social Media ?

Sunt câteva lucruri pe care e musai să le aplice orice young professional. Și nu privesc numai departamentul de social media.

  1. Test and learn! Este foarte important să tragem niște concluzii bazate pe facts, nu pe intuiție.
  2. Research, research, research! Cu cât acumulăm mai multă experiență despre domeniul/industria în care activăm și insights despre comunitățile cu care vorbim, cu atât ne va fi mai ușor să găsim soluțiile creative care să ne conducă spre succes.
  3. Don’t be afraid to ask for advice! Nimeni nu s-a născut cu răspunsurile la el și nimeni n-ar trebui să aibă aceste așteptări de la cei din jur. De aceea, este vital să știm de ce facem ce facem și pentru cine o facem.  
  4. Be proactive! Progresul profesional va primi reale boost-uri din activitatea ieșită din day to day work. Cu cât zona solution driven este mai dezvoltată, cu atât volumul de experiență acumulată va fi unul mai mare și mai apreciat de colegi și clienți.
  5. Share the knowledge! Cu toții lucrăm în echipă, iar cunoștințele trebuie date mai departe colegilor și partenerilor pentru a ne asigura că proiectele sunt realizate conform așteptărilor tuturor celor implicați.

Dar ceva resurse utile, pe care le-ai recomanda oricărui marketer și om de comunicare, de la podcasturi la pagini de FB/ IG, videouri, filme sau cărți ? (Pot fi din afara industriei, cu siguranță !)

Ca și universul de social media, locurile în care se găsesc resurse utile sunt într-o continuă expansiune, dar am să le listez pe cele care s-au dovedit a fi adaptabile de fiecare dată.

  • Sprout Social, Hootsuite și Socialbakers, care pe lângă faptul că oferă soluții de platforme de research și social content management, au și secțiuni de blog foarte utile.
  • Wearesocial, pentru rapoartele lunare și anuale despre consumul de Social Media la nivel global și național.
  • The Social Media Geekout, un grup internațional de Facebook cu și despre social media, unde se listează și de discută în timp real ultimele noutăți.
  • Social Media Today are news all over the world.
  • Secțiunea oficială de news ale lui Facebook și Instagram.

Și de încheiere, ai o  memă iconică pentru vremurile actuale ?

Sigur îl știți pe Khaby 🙂 Dacă nu, îl găsiți aici.

Mulțumim și mult spor în tot ceea ce faci!