Anul acesta am lansat oficial Pepiniera de Talente IAA, un program menit să susțină dezvoltarea abilităților practice a studenților din facultățile de comunicare și marketing. Initiative România este una dintre companiile care au ales să susțină programul, acordând burse pentru studenți la Modulul Strategie și Planificare Media, așa că am luat-o la întrebări pe Alexandra Olteanu, Managing Director, despre piața de media, rolul unui leader în vremuri tensionate dar și transformarea specialistului de media pe parcursul anilor.

Bună, Alexandra!

Spune-ne puțin despre ce presupune rolul tău – ca leader al unei agenții de media în 2022 și cum a evoluat în tot acest răstimp.

Nu mă pot raporta la rolul de lider fără să nu iau în considerare ultimii doi ani marcați de pandemie. În această perioadă, rolul liderului s-a schimbat semnificativ, precum și așteptările pe care colegii le au de la acesta. A contat foarte mult abilitatea de a rămâne flexibil și agil, de a lua decizii rapide și de a proteja echipa pe cât de mult posibil. Colegii așteptau răspunsuri și soluții la necunoscutele ce apăreau peste noapte. Deciziile trebuiau comunicate rapid, transparent și către întreaga organizație, dar și în particular către fiecare coleg. Cred că cea mai importantă calitate pe care și-a însușit-o un lider în această perioadă este aceea de bun comunicator. În situații de criză, liderii responsabili trebuie să comunice empatic și cât mai des.

Alexandra Olteanu cu echipa, în această primăvară

Dar piața de media din România – unde am lăsat-o în 2019 și unde o găsim în 2022? Ca spend dar și ca tehnologii?

Bineînțeles, pandemia și-a pus amprenta și pe industria de media. În primele luni de la debutul pandemiei, am văzut reduceri mari în bugetele de media, perioadă în care multe dintre branduri și-au limitat comunicarea, pe fondul incertitudinilor provocate de contextul social și sanitar. La Initiative, analizăm piața de media an de an în cadrul Media Fact Book, singurul raport de analiză a pieței românești de media și publicitate pe care îl lansăm anual din ‘97 încoace. Astfel că putem face o retrospectivă a pieței din ultimii doi ani, cu referință la date din raportul nostru.

În 2019, am lăsat piața de media pe creștere, investițiile din această zonă au atins la acel moment valoarea de 480 milioane de euro. Majoritatea segmentelor media – TV, digital, radio, OOH – își confirmau trendul ascendent.

În 2020, piața a înregistrat o contracție de 3,8%, comparativ cu 2019, iar în 2021, datele noastre arată că toate verticalele cheie ale pieței de media (domenii precum retail sau pharma) au înregistrat creșteri mari comparativ cu 2020, ajungând la valoarea de 540 milioane de euro la finalul anului.

Pregătim deja ediția de anul acesta a raportului, unde vom avea date la zi despre cum va arăta piața de media în acest an. Stay tuned!

Până la lansarea noii ediții a Media Fact Book, puteți consulta aici ediția pe 2021

Cum (și cât de curând) crezi că vor impacta (major) noile tehnologii bazate pe machine learning & AI media & advertisingul?

Machine Learning și inteligența artificială au schimbat modul în care colectăm și analizăm date în industria de advertising. Deși accesul la un volum mai mare de date înseamnă mai multe oportunități de creștere pentru branduri, multe nu sunt fructificate, în final, din cauza lipsei de instrumente de data analysis sau resurse calificate. În Initiative, am facut un obiectiv din a le furniza clienților noștri date relevante pentru a-i susține în toate deciziile de business. Facem acest lucru cu ajutorul Business Intelligence Suite, un pachet de instrumente de analiză pentru suport în înțelegerea contextului macro și a consumatorului, monitorizarea competitorilor, dar și planificare, implementare și raportare pentru campaniile media.

În timp ce machine learning se referă la un proces specific (instrumente care folosesc date pentru a „învăța” și a-și îmbunătăți funcționarea), inteligența artificială este un termen mai larg. Se referă la tehnologii ce pot îndeplini sarcini care necesită în mod normal inteligență umană. Machine Learning, prin urmare, este un aspect al inteligenței artificiale, dar nu este sinonim cu AI.

În prezent, machine learning și AI au deja efecte în industria de advertising, iar printre beneficii se numără o personalizare mai bună a conținutului livrat de branduri, al reclamelor, în găsirea canalelor de comunicare potrivite, dar și un mai bun produs creativ bazat pe data. Implicațiile sunt majore și vor continua să se extindă odată cu evoluția tehnologiei.

Ești alături de Initiative Media încă de la începuturi, corect? Sigur ai colaborat și crescut mulți oameni de media în tot acest timp. Cum crezi că s-a schimbat (sau a trebuit să se schimbe) profilul specialistului de media?

Specialistul de media trebuie să se adapteze evoluției pieței, să fie mereu la curent cu tot ce mișcă în materie de consum media, tehnologii, comportamentul consumatorului. Aici rămân, totodată, și skill-urile de bază, cum ar fi abilități de analiză a datelor, de a înțelege specificitățile diferitelor canale de comunicare, să înțeleagă anumite tipare de consumatori și să fie creativ în soluțiile propuse.

Că tot am vorbit de studenți și juniori care participă acum la Modulul Media, prin Pepiniera de Talente. Care ar fi sfaturile tale pentru aceștia?

Să fie curajoși și deschiși către tot ce e nou. Pentru toți ceva nou înseamnă și un factor de teamă, însă dacă învingi sentimentul, te vor aștepta multe oportunități de cealaltă parte, să poți crește și să te formezi ca profesionist în cariera pe care o alegi. Media e o industrie în care nu te poți plictisi, e în continuă mișcare.

Cum vezi schimbările de paradigmă în muncă, remote work, work from home, work hybrid, aduse de situația pandemică? Voi cum vă simțiți mai bine, ați revenit la birou sau continuați hibrid?

Modul de lucru hibrid e în topul lucrurilor pe care le vom lua cu noi după această pandemie, e un fapt. Ultimii doi ani ne-au schimbat perspectiva asupra productivității și a stilului de lucru, există joburi ce pot funcționa la fel de bine remote, iar altele care necesită un spațiu de lucru fix. În cadrul Lowe Group, din care face parte și Initiative, am adoptat anul trecut modelul de lucru Work from Anywhere, prin care oamenii dispun de flexibilitate și toate resursele necesare pentru ca ziua de lucru să decurgă din orice loc preferat de ei. Iar pentru a avea un mix sănătos între zilele de lucru de acasă și cele de la birou, în funcție de nevoile fiecărui om și responsabilitățile sale, am implementat un program prin care fiecare să se poată reîntâlni cu colegii sau echipa directă la birou și să recuperăm, astfel, interacțiunea umană care ne-a lipsit atât de mult în pandemie.

În final, câteva gânduri – de motivație și inspirație – pentru profesioniști seniori și juniori deopotrivă (poate fi și un video, muzică, memă, etc)? O campanie faină, o carte sau un film bune?

Un citat al lui Seth Godin:

Transferring your passion to your job is far easier than finding a job that happens to match your passion.

Mulțumim, Alexandra, pentru insighturi și Initiative România pentru susținerea Pepinierei de Talente IAA!