Claudia Oprescu, CSR Expert BCR este una dintre absolventele promoției #13 a Modulului Strategie de Marketing și Comunicare Digitală și ne-am hotărât să o luăm la întrebări despre responsabilitatea socială și proiectele ei de la BCR cât și despre experiența de învățare la Școala IAA.

În contextul în care propunerea ca educația financiară să fie introdusă în curicula școlară a trecut de Camera Deputaților, proiectele de care povestește Claudia, Școala de Bani și Bursa Binelui, devin cu atât mai interesante și relevante.


Înscrierile la Modulul Strategie și Comunicare Digitală sunt deschise până pe 27 septembrie. Cursurile au loc în perioada 14 octombrie – 26 februarie. Detalii și înscrieri aici.


Salutare, Claudia,

Mi-a plăcut mult citatul pe care l-ai shareuit recent pe LinkedIn și aș vrea să începem discuția noastră de la el :

“Don’t just read this book.
Don’t just listen to the podcast.
Don’t just watch videos online.
 
Don’t just take notes.
Don’t just study them.
Don’t just share them with your friends.
 
Don’t just plan.
Don’t just mark your calendar.
Don’t just “get motivated.”
 
Don’t just talk.
Don’t just think.
Don’t just dream.
No. None of that matters.
 
The only thing that matters is that you actually do.
SO: DO”
 
Discipline Equals Freedom: Field Manual by Jocko Willink

Observi că mai degrabă citim, ne documentăm, căutăm inspirație, dar nu ne și punem pe treabă, în general ?

Cred că e minunat că citim, că ne căutăm inspirație, dar nimic din lucrurile acestea nu contează dacă nu punem și în practică ce învățăm. Legat de ce m-ai întrebat, n-aș vrea să generalizez că nu ne punem pe treabă, cred că sunt momente și momente, ni se întâmplă cu siguranță multora dintre noi. Dar ce observ, totuși, în ultima perioadă e că există dorința de a acționa și de a schimba sau îmbunătăți lucrurile care nu merg sau situațiile cu care ne confruntăm. Unul din lucrurile importante pe care le-am învățat în ultimii ani a fost că e bine să începi chiar dacă nu ai planul perfect, chiar dacă poate nu-ți iese de la început ceea ce ți-ai propus așa cum ți-ai dori, important e să începi și de acolo sigur poți să construiești.

E fix așa cum ne învață antrenorii de sport, începe cu o flotare, cu o genuflexiune și ai făcut pasul celor mai important: primul. Eu chiar mă amuz că am crezut mereu despre mine că nu voi putea să fac niciodată flotări, pentru că nu reușeam să fac nici măcar una, iar acum fac fără probleme 10-15 într-o singură serie. Deci cred că

trebuie să fim mai blânzi cu noi, să ne stabilim așteptări realiste și să facem primul pas.

Ne-am cunoscut mult timp, pe frumosul proiect de care te ocupai atunci, Bursa Binelui by BCR.

Povestește-ne puțin despre el, încă îl mai coordonezi, alături de Nico Deliu ? Ce rezultate ați obținut în toți acești ani, ca suport al mediului civil (presupun că ați văzut crescând numeroase asociații și proiecte) ?

Da, în continuare mă ocup de coordonarea proiectului Bursa Binelui, alături de colegele mele Nicoleta și Roxana, dar și de partenerii noștri de la The Institute (Flori e mereu alături de noi în acest proiect și-i sunt recunoscătoare). E unul din proiectele care-mi sunt foarte dragi pentru că există deja de 7 ani și are o poveste foarte frumoasă pentru că ne arată cum niște oameni obișnuiți ajută niște oameni inimoși să le ofere sprijin unor oameni care au nevoie.

Pe scurt, Bursa Binelui este prima platformă de donații necomisionate lansate în România, care a oferit organizațiilor mici cadrul pentru a-și promova proiectele și a-și crea o comunitate de susținători care să-i sprijine constant. În 7 ani de existență am strâns alături de noi aproape 800 de organizații și donații de aproape 1 milion de euro.

Dar dincolo de cifre cred ca lucrul cel mai fain este că s-a creat o comunitate care transformă realmente comunitățile mici în care e nevoie de atât de mult sprijin, în toate domeniile. Așa că profit că mi-ai ridicat mingea la fileu și invit organizațiile care doresc să-și înregistreze proiectele să intre pe bursabinelui.ro, pregătim și o surpriza, la care am început să lucrăm și care va face experiența utilizatorilor mult mai bună pe platformă. Nu în ultimul rând, îi încurajez pe toti cei care ne citesc să doneze minimum 5 lei pentru o cauză și să facă o faptă bună chiar azi.

Ce ne poți povesti despre Școala de Bani și cum a evoluat acest proiect pe care l-ați demarat deja de 3 ani ?

De fapt, chiar în această lună aniversăm 5 ani de la primul curs de formare prin care angajații BCR au devenit profesori de educație financiară. Am început de la o nevoie foarte mare, aceea de a-i ajuta pe oameni să-și înțeleagă mai bine viața financiară, și 5 ani mai târziu aproape jumătate de milion de români au învățat principiile Școlii de Bani și au înțeles că e nevoie de un pic de disciplină și planificare pentru a ne fi un pic mai bine cu banii și a avea o relație mai bună cu ei. Avem 1500 de angajați care au ținut cursuri în sucursalele BCR, în sediile companiilor, în ONGuri, universități, școli și licee.  Iar feedback-ul oamenilor este absolut extraordinar.

În primul rând, la cursurile noastre, nu facem niciun fel de promovare comercială de produse financiare, iar oamenii au apreciat faptul că am venit către ei cu un program exclusiv educațional care îi ajută să-și planifice bugetul după regula 50/30/20, să învețe cum să-și prioritizeze obiectivele, să amâne cu 24h achiziția unui produs pentru a evita cumpărăturile compulsive sau să-și facă un fond de rezervă din minimum 3 salarii pentru situații dificile.

Avem o platformă www.scoaladebani.ro unde cei interesați găsesc cursuri gratuite care îi învață cum să fie responsabili cu banii, cum să le vorbească celor mici despre bani, precum și fișe de activități și jocuri pe care le pot face cu ei acasă pentru a le vorbi mai ușor despre bani. Tot aici regăsim un curs de Mindfulness Financiar și, în premieră, niște fișe de activități pentru cadrele didactice, care pot fi folosite pentru a introduce noțiuni de educație financiară în orele de curs. De exemplu, la ora de istorie ai 10 minute de activitate interactivă în care elevii calculează bugetul Curții Regelui Soare sau la Geografie fac bugetul unei excursii. Astfel,

le arătăm copiilor și tinerilor că educația financiară nu e încă o materie în plus, ci e ceva foarte conectat practic cu viața noastră de zi cu zi și e bine să învățăm de la vârste fragede cum să ne gestionăm banii

În orice caz, ești de multă vreme în nișa CSR. Cum a evoluat ea și unde suntem acum, post-2020 / în pandemie?

Cred că a evoluat enorm, însă încă mai e mult loc de creștere. Din ce în ce mai multe companii au înțeles că responsabilitatea socială ar trebui să fie integrată în ADN-ul brandului, nu un termen frumos folosit de “oamenii de la PR”.

Observ proiecte care chiar produc un impact social real în România și ma bucur să văd strategii de CSR pe 3-5 ani care își propun o intervenție reală și sustenabilă în comunitățile unde companiile își desfășoară activitatea.

Bineînțeles că pandemia a accelerat lucrurile, într-un context atât de necunoscut, cu care toată planeta s-a confruntat, companiile au pus umărul și au sprijinit cu tot ce au putut instituțiile statului și oamenii obișnuiți să treacă mai ușor peste această situație. Mai mult, cred că pandemia a ajutat și companiile mai mici că oricine poate să aibă o contribuție în comunitate. De asemenea,

a scos și mai mult în evidență necesitatea de a transpune în practică responsabilitatea corporativă prin intervenții strategice care își propun să product un impact social pe termen mediu și lung, nu doar acțiuni punctuale care ajută la rezolvarea unei situații de moment.  

Desigur că ajută proiectele punctuale pentru a rezolva multiplele nevoi cu care societatea se confruntă, însă ce este cu adevărat social este ca strategia de business să fie una sustenabilă și aliniată cu inițiativele de CSR pentru a produce un impact social real.

Tom’s rămâne exemplul major, „de manual”, dar încep oare din ce în ce mai multe branduri să includă CSR-ul în strategia lor de brand ?

Cu siguranță că acest lucru urmează să se întâmple sau, deja de în curs de implementarea în unele cazuri. Noi, de exemplu, am început să transpunem de ceva vreme principiile de educație financiară în modul în care facem business, discutăm cu clienții noștri despre nevoilor lor plecând de la modul în care își planifică bugetul după regula 50/30/20 și de aici încercăm să le recomandăm cele mai bune produse și servicii financiare pentru ceea ce au ei nevoie în momentul respectiv. Cred că

e nevoie ca principiile tale de business să fie aliniate cu proiectele și mesajele pe care le transmiți din zona de CSR pentru a fi credibil și a avea o intervenție realmente de impact în comunitate.

Tocmai ce ai finalizat Modulul Digital și, probabil până la publicarea acestui material vei fi dat și examenul final. Cum crezi că te-a ajutat în dezvoltarea ta profesională ?

Mi-a plăcut foarte mult acest Modul pentru felul în care abordează tematica. Nu vii la curs, primești un template despre cum ar trebui să funcționeze lucrurile și gata, te duci la birou și implementezi. Dimpotrivă, e un Modul profund strategic, în care ești pus tot timpul să-ți provoci propriile idei, gânduri, să-ți pui constant întrebarea de ce și să ai mereu în minte consumatorul atunci când creezi acea strategie. A fost o expriență de învățare utilă pentru mine, e un proces pe care îl pot folosi și adapta atunci când lucrez la strategii  de digital pe proiectele de CSR și cred ca e un instrument util pentru toti cei care lucrează în domeniu.

Care ar fi o idee cheie pe care ai păstrat-o de la Școala IAA ?

Mi-ar fi greu să aleg o singură idee pentru că a fost un proces intens de învățare, în care s-a muncit mult, s-a dezbătut și s-a dat feedback foarte constructiv.

Ce mi-a rămas foarte puternic în minte este întrebarea de ce și necesitatea de a pune această întrebare de cât de multe ori e nevoie pentru a ajunge la miezul problemei pe care încerci să o rezolvi sau la care vrei să vii cu o soluție.

Claudia la un eveniment Școala de Bani

La Școală vorbim mult despre context : economic, social, cultural. E vreo dezvoltare tech, medical, fintech, etc despre care crezi că merită mai mult awareness, care te-a impresionat recent?

Pandemia a oferit contextul unor dezbateri interesante în toate domeniile menționate de tine, însă unul din subiectele care cred că ar trebui să fie nu doar dezbătute, dar mult mai puternic abordate din toate punctele de vedere este cel al educației media și a combaterii dezinformării. Cumva fake news-ul este unul din subiectele dezbătute atât în domeniul medical, cât și în tech sau alte domenii, dar simt că e nevoie de mai mult decât dezbateri pentru că acest fenomen capătă amploare și consecințele lui pot fi groaznice pe termen lung.

E nevoie de o intervenție educațională puternică pentru a-i învăța pe oameni să se protejeze de știrile false, să gândească critic, să combată informațiile care apar, uneori chiar și pe canale care ar putea părea de încredere și să identifice informația corectă, adevărată pentru a putea lua deciziile cele mai bune pentru ei, în cunoștință de cauză.

Care ar fi sfatul/ sfaturile tale pentru un proaspăt absolvent sau tânăr junior care își dorește să lucreze în marketing și comunicare în banking sau în CSR ?

Nu prea-mi place să dau sfaturi, însă mai degrabă i-aș încuraja pe tinerii absolvenți să facă trei lucruri:

  • să fie curioși,
  • să nu le fie frică să greșească și
  • să privească viitorul cu încredere și fără încrâncenare.

Dar cred că cel mai important este să îi învățăm să-și dea voie să greșească pentru că acolo se produce adevărata învățare și avem cumva o cultură care demonizează greșeală și îi împinge pe oameni la atingerea unui perfecționism care nu îi ajută să evolueze ci doar să fie îngropați în sarcini.

Si, bineînțeles, că nu aș putea să nu-i încurajez să urmeze programe de voluntariat, de internship în care să aibă ocazia să testeze și să vadă ce-și doresc să facă, ce li se potrivește cu adevărat.

Dar ceva resurse utile, pe care le-ai recomanda oricărui marketer și om de comunicare, de la podcasturi la pagini de FB/ IG, videouri, filme sau cărți ? (Sigur, deja am început cu o recomandare )

Mi-e greu să recomand, pentru că fiecare dintre noi căutăm anumite lucruri când citim o carte sau ascultăm un podcast, dar pentru că mă pasionează tot ce ține de înțelegerea comportamentului uman, aș recomanda Behave: The Biology of Humans at Our Best and Worst (Robert Sapolsky), Good Habits, Bad Habits: The Science of Making Positive Changes That Stick (Wendy Wood), The Art of Rest (Claudia Hammond), Factfulness (Anna Rosling), The Thank You Economy (Gary Vaynerchuk).

Iar ca podcasturi aș menționa The Verywell Mind Podcast with Amy Morin, The Happiness Lab with Dr. Laurie Santos, Deep Questions cu Carl Newport, Everyone hates marketers cu Louis Grenier și aș îndrăzni să recomand tuturor celor care ne citesc și podcastul BCR La bani mărunți al căreia gazdă e colega mea Nicoleta Deliu.

Ai o imagine/ video / captură de ecran / memă reprezentativă pentru timpurile pe care le trăim (ca să încheiem și într-o notă funny) ?

Pentru că noua la Școala de Bani ne plac meme-urile legate de bani, voi alege una de pe contul nostru de instagram.

Mulțumim și mult spor în tot ceea ce faci!