Silvia Floareș este antreprenor cultural, co-fondatoarea Weekend Sessions și a altor branduri locale dezvoltate în jurul și pentru comunitățile creative. Parcursul ambițios al Silviei ne-a inspirat și atmosfera de la sesiunile din grădina botanică ne-a adus puțin optimism în orașul nostru prăfuit. Așa că am luat-o pe Silvia la întrebări 🎙️

Salutare, Silvia! Super felicitări pentru Weekend Sessions, Roditor și toate proiectele pline de suflet pe care le-ai dezvoltat în ultimii ani pentru comunitatea creativă!

Ne povestești puțin despre traseul tău în carieră?

E impresionant cum ai „migrat” dinspre advertising/ PR către creative industries.

Nu e nimic impresionant, voi subevalua tot parcursul ca un introvertit emotiv veritabil. 

Am început la IQads într-un mediu profund antreprenorial și am continuat cu The Institute – PR, BTL, business development: Internetics, Gala Societății Civile, Romanian Design Week, DIPLOMA. După 12 ani în rolul de angajat, am decis să fac o schimbare să văd cum m-aș descurca pe rând sau simultan în rolul de freelancer, partener, antreprenor. Oamenii autonomi cu responsabilități interiorizate profund ar trebui să știe că sunt aceleași frici și aceleași panici în toate scenariile – ce ne face diferiți este rapiditatea cu care vedem soluțiile și următorii pași.  

Silvia, la una dintre Galele Effie

În 2017 am început colaborări cu UNFINISHED Festival, World Press Photo, Ideo Ideis, Summer Well apoi din 2018 am lansat pe rând propriile proiecte: Mezanin Market, Roditor Food Market, Weekend Sessions (cu o pauza Sorbitor.ro în pandemie). Partenerii și colaboratorii noștri îmi dau aripi să iau decizii pe termen mediu și fără câștig imediat –  avem în portofoliu și lucrăm cu proiecte și branduri la început – ajută enorm să construiești cu oameni de brand și comunicare cu peste 15 ani de experiență: Robert Șopârlache, Suzana Roșca, Tatiana Roșca.

Echipa Weekend Sessions

Caut și mă bucur de compania unor oameni care au încredere în mine și care mă încurajează să testez idei și proiecte  – cum sunt Alexandru Aron (ACME Industries, Talent Garden & Mezanin), Valentina Vesler (Aqua Carpatica), Anca Ungureanu (UniCredit Bank).   

În general, genul acesta de activități se autosusțin cu destulă dificultate (aka – vii cu bani de acasă). Sunt sigură că experiența ta alături de Institute și nu numai te-a ajutat, însă bănuiesc că a fost provocator. Ne poți da din casa de cultural business developer una-alta?

Sunt programată de mulți ani să cred că munca grea și constantă vine cu rezultate – habar nu am cum este să faci lucrurile ușor. Dar cu cât portofoliul este mai variat cu atât vei avea mai multe potențiale surse de venit și dacă nu ești setat pe profit din prima poți prioritiza investiții și dezvoltare chiar dacă vei ieși pe un minus uneori. 

Șansa face ca echipa și colaboratorii să fie seniori, implicați și în alte proiecte, ceea ce ia puțin din presiunea financiară și ne lasă spațiu de lucru pentru programe care încurajează consumul cultural responsabil, conștient și implicat – scriind asta îmi dau seama că sună că un moft elitist, dar dacă ne uităm pe statisticile de la Ministerul Culturii nu ar trebui să fie. 

Cu Weekend Sessions am ajuns la un public care plătește bilet pentru un program cultural și pe care mi l-aș face prieten oricând, cu oricare dintre invitații de pe pajiște aș bea o cafea. Sunt oameni care nu vor bubuială și gălăgie, se bucură să descopere artiști locali, strâng după ei după ce se termină picnicul, știu cum arată o factură și un extras de cont, se gândesc la cei de lângă ei și la viitorul copiiilor lor. Acest gen de oameni nu se simt pe facebook, internet, nu comentează, nu sunt vocali și uneori avem senzația că nu există – dar dacă vreți o doză zdravănă de optimism și normalitate veniți să îi vedeți la Weekend Sessions.  

Avem mare noroc cu partenerii care au fost alături de noi de la primele ediții, UniCredit Bank și Aqua Carpatica, pe lângă susținerea financiară, simțim că avem în ei prieteni care ne ajută cu sfaturi, consiliere, recomandări permanente, conexiuni, astfel creștem împreună cel mai cuminte festival din București și ne bucurăm de comunitățile de artiști și antreprenori locali cu care intrăm în contact.  

Cum se completează toate aceste proiecte și mai ai timp și de viața non-work? 

Nu văd lucrurile împărțite așa clar – dar asta pentru că stau în casă cu Robert Șopârlache, asociatul și partenerul meu de peste 10 ani și ne place mult să muncim împreună. 

Ultimii doi ani au fost destul de aglomerați și plini de presiuni, dar în general pun în calendar și agendă tot ce vreau să fac fără să diferențiez între muncă și timp liber. Or, dacă este în agendă deja setat e musai să mă ocup de programarea respectivă.

Cum reușești să jonglezi cu atâtea pălării?

Îmi plac toate pălăriile, în plus, nu le accesorizez singură. Încerc să nu fac proiecte de dragul banilor – este un lux, dar plătesc pentru el cu alte lucruri materiale și imateriale la care am renunțat conștient. 

Cum au fost primite Weekend Sessions de public? A venit lume, și-au cumpărat bilet? Care au fost activitățile favorite?

Am început în 2021, în pandemie, cu restricții de 500 de persoane pe zi și bilet de 60 lei, în 2022 am extins spațiul la 10.000 mp, 900-1200 de participanți pe zi și am reușit să ducem biletul la 50 lei pe zi într-o perioadă cu o explozie de evenimente, multe cu intrare liberă. Ne bucurăm de un public educat care apreciază mixul pe care l-am creat: picnic, scenă mică sub un copac mare, întâlniri cu jazz, muzică clasică, pop-indie, blues, muzică veche românească, poezie contemporană, lecturi de tot felul, activități pentru copii, discuții cu psihoterapeuți și coaches, sesiuni de mindfulness și yoga, cinema cu selecții speciale de la partenerii noștri.  

Mai păstrezi și rolul de consultant? Susții branduri să aibă o misiune culturală veritabilă?

Mi-ar plăcea, dar nu am timp. Încercăm să ghidăm antreprenorii de la Roditor & Mezanin Maket și artiștii de la Weekend Sessions să promoveze oameni și businessuri din comunitate, dar e ceva la care lucrăm activ din 2018 și vom lucra mulți ani de acum înainte.

Oamenii sunt șocați când promovăm sau vorbim despre alte târguri și festivaluri – nu se întâmplă atât de multe lucruri în România pentru populația asta de aproximativ 17 milioane sau câți am rămas, dacă promovăm împreună, creștem împreună – nu știu de ce este asta greu de înțeles.

Pe de altă parte, am o reținere în a face parteneriate cu oameni care m-au ignorat inițial, apoi când au văzut că funcționează se activează prin mesajele prietenilor comuni. Sunt și eu om, sper să trec peste prostiile astea. 

Dacă te-ai întâlni cu cineva care finalizează anul acesta licența la jurnalism/ PR/ publicitate ce ai sfătui respectiva persoană? Sau, care ar fi realitățile industriilor creative pe care nimeni nu ni le spune când am avea nevoie?

Avem o echipa de voluntari minunați coordonată de Ștefan Tănăsescu, sunt liceeni și studenți care înțeleg importanța experienței și deschiderea pe care ți-o oferă testarea proiectelor și munca directă.

Sper că au făcut voluntariat – dacă nu au reușit, i-aș sfătui să înceapă responsabil prin 2-3 colaborări paralele înainte de a promite o colaborare pe termen lung trebuie să înțeleagă că există tipuri diferite de management, să exerseze responsabilitatea și inițiativa și să știe că aceste antrenamente îi vor ajuta pe viitor și este o disciplină diferită & complementară celei academice.

Îi așteptăm oricând cu un mail pe contact@weekendsessions.ro 

Ai vreun brand preferat sau vreo campanie sau comunicare de brand (mai mult sau mai puțin) recentă pe care ne-o recomanzi? Locală sau internațională 🙂

Cred că segmentările precise și zona de performance marketing au tăiat mult din elanul creativ al campaniilor de la începutul anilor 2000 și contează din ce în ce mai mult consecvența, pașii mici făcuți zilnic și pachetul general. Înainte ți se iertau multe dacă erai cool în campanii, dar nu erai chiar ok cu furnizorii, mediul, angajații, spațiile de vânzare, depozitare, lucru.

Am o simpatie pentru brandurile locale care construiesc treptat: Lăptăria cu caimac, Beans&Dots, Ototo Store, Cărturești, Friddi Gelato, Fan Courier – dar și pentru branduri internaționale care vin cu abordare de antreprenoriat local: Bolt, Spark.  

Dar câteva resurse – cărți/ filme/ podcasts – care te-au ajutat în evoluția ta sau pur și simplu te-au relaxat și inspirat?

Prietenii de la Nemira au acum o campanie  binevenită de promovare a autorilor români, #bookvertising – așa că apropo de asta, ai vreo sugestie? 

Aș recomanda orice album de poezie contemporană din colecția Casei de Editură Max Blecher mai ales pentru oamenii care caută insight-uri contemporane, tensiuni verbalizate, segmentări pentru public premium cu nevoi actuale. Mi-ar plăcea ca prietenii de la Nemira să ne viziteze la Weekend Sessions, ar găsi mulți cititori, felicitări pentru campania  #bookvertising. 

Când lucrez ascult mult interviurile Andreei Roșca, hăhăielile lui Iulian Tănase de la RSS Reloaded, MCN Podcast în pauzele de prânz și seara House&Garden și orice de la Nowness.

Citesc cu plăcere și curiozitate newsletterele lui Victor Kapra și Creative Mornings

Mulțumim și mult spor și inspirație în tot ceea ce faci!

Următoarea ediție Weekend Sessions are loc pe 27-28 august.

Detalii aici.