Sonia Duță a făcut parte din ultima – sperăm noi – promoție care a făcut Școala pe ZOOM. Cu provocările aferente, Sonia a absolvit șefă de promoție împreună cu Andrei Bălbărău, COO Dare Digital. După 4 ani alături de Heineken ca Brand Manager, Sonia a tranziționat către zona de start-up, ocupându-se în prezent de marketing pentru AudioTribe.ro.

Bineînțeles că am vrut să aflăm, pe lângă experiența de la Modulul Strategie de Marketing și Comunicare Digitală, cum stă treaba cu comunitatea iubitorilor de audiobookuri din România – o nișă specifică, dar în creștere, din fericire. Iar Sonia ne oferă niște super insighturi 👇

Salut, Sonia!

Felicitări pentru absolvirea Modulului Strategie de Marketing și Comunicare Digitală! Cum a fost pentru tine această experiență, mai ales că s-a desfășurat online?

Salut și mulțumesc pentru invitație. Felicitări și ție, am avut bucuria unei grupe faine!

Am început școala într-un mindset de experiment – mi-am propus să o văd ca pe o oglindă. Când lucrezi mult timp într-un domeniu, începi să aplici tipare despre care știi că funcționează. Se întâmplă indiferent cât te-ai lupta cu asta. Așa suntem construiți. 

Iar dacă orice curs sau „școală” ar trebui să fie locul în care vii și compui un proces – înveți, pe bucăți, o modalitate de a face ceva -, pentru mine a fost pe dos. Trecând prin cursuri, mi-am luat la corectat tiparele. Am găsit lucruri pe care le-am îmbunătățit, pe care mi-am dat seama că le uitasem sau pe care le-am schimbat cu totul. 

Iar apropo de experiența online – de-aici am păstrat un reminder bun. Online e eficient, e comod, nu-i intruziv. E un loc bun pentru soluții. E un loc mai puțin bun pentru a construi. 

Tu ai lansat un prim serviciu/ app românesc de audiobook – AudioTribe.ro. Ne povestești puțin despre această frumoasă aventură antreprenorială?

Când Ana și Radu, co-fondatorii, mi-au povestit în ce business mă invită, am crezut că sunt idealiști. Audiobooks… în România? Dar curajul parcă e wild fire. Se extinde repede și e imposibil să nu se lipească și de tine. Acum am ajuns, de la câteva zeci de cărți, la sute de audiobooks în limba română și peste 10.000 în limba engleză. În termeni de business, discutăm despre cum alocăm investiții de sute de mii de euro.

În termeni de market behaviour, aproape zilnic ajung să vorbesc cu oameni care-mi povestesc despre naratorul lor preferat, sau cum sunt foarte supărați că în metrou, pe porțiunile în care e zgomot, nu li se aude audiobook-ul. 🙂

Sigur, e greu să începi un business nou, într-o piață care practic nu există, cu tot felul de limitări care de multe ori nu se văd din afară. Dar când mă uit la ce construiesc în fiecare zi, mi se pare că nu există un domeniu mai grozav în care să faci marketing în România. 

Crezi că te vor ajuta cunoștințele și practica deprinsă în Școală să crești brandul – și totodată businessul? Sau poate contactele obținute?

Eu cred mult în puterea întrebărilor. 

Răspunsul direct la întrebarea ta este da – cursurile și practica ajută aproape fără excepție. Dar, pentru mine, momentele cele mai valoroase din școală au fost acelea în care ateriza câte-o întrebare bună. Profesorii știau foarte bine arta asta. Te făceau să regândești niște decizii, să argumentezi strategii sau să vezi lucruri din unghiuri diferite. În plus, de multe ori am simțit că întrebările colegilor au adus multă valoare. Cred că am reușit să construim un spațiu în care oricine putea întreba (și mulți au făcut-o), cu multă franchețe – Uite, eu nu-i dau de cap situației ăsteia. Cum ați aborda…?

O parte din absolvenții Modulului Digital #13 la final

Spune-ne ceva și despre lucrarea ta finală – cum a fost procesul, ce ai învățat lucrând la respectiva propunere și care a fost feedbackul primit?

N-am avut voie să scriu despre AudioTribe în lucrarea mea finală 🙂 Am ales Questo, un start-up care de la început a avut un mix pe gustul meu – ineditul, procesul de construire a unei experiențe, puzzle-uri, creativitate, role-playing.

Ce mi-a plăcut e că am putut să trec prin framework-ul discutat la școală singură, de la un capăt la altul. Ce mi-am reconfirmat (și pare că se întâmplă asta din nou și din nou) e că, oricât de bine se poate lucra individual, mai multe perspective vor fi mereu un vector de valoare. 

Feedback-ul a urmat același fir logic pe care l-am întâlnit și în școală – mi-a plăcut să-l citesc și să reiau lucrarea urmărindu-l. Însă partea cea mai faină a fost că în ziua feedback-ului ne-am întâlnit, în sfârșit, la o bine-meritată bere (offline) cu toată grupa. 🙂

Laura Tampa și Bogdan Nițu detaliază feedbackul primit pe lucrările finale,
la Modulul Digital #13

Ne poți împărtăși câte ceva despre comunitatea iubitorilor de audiobookuri? Cum merge până acum? Și care sunt cele mai căutate cărți?

Am o mică glumă pe care mi-o spun uneori când lucrurile se supracomplică – audiobook-urile sunt pentru cei care urăsc să citească și pentru cei care iubesc să citească. Sunt ascultători care ne spun că aproape termină o carte în fiecare lună, unde înainte nu găseau timp să citească. Și-apoi sunt aceia care ascultă 3-4 audiobooks pe lună. 

Cele mai căutate audiobooks sunt cele de dezvoltare personală – Atomic Habits, Începe cu de ce, Tată bogat, tată sărac. Iar în categoria de fiction – Dune e cea mai bine vândută serie (Andi Vasluianu e magistral), Acolo unde cântă racii și seria Clubul Crimelor de Joi. Strategia noastră se concentrează pe conținut și a funcționat până acum – utilizatorii au motive să rămână de la lună la lună, iar majoritatea rămân în platformă după prima lună gratuită oferită de noi. 

Ai apucat să urmărești Cannes – de la speechuri la campanii premiate? E ceva ce ți-a atras în mod deosebit atenția?

Am apreciat campania Decathlon fiindcă a răspuns perfect misiunii brandului. E foarte ușor să iei tot felul de cauze și să le lipești ca pe un plasture peste brandul tău, indiferent dacă sunt sau nu potrivite.

Altfel, gust campanii care mizează pe a stârni curiozitate – cum ar fi Reddit și Coinbase la Superbowl.

Ohh – și mai e o campanie foarte tare, pe care am discutat-o la curs cu Seba Lüba – the Stevenage Challenge, de la Burger King. 

Vrei să le transmiți ceva colegilor noștri de industrie – fie celor la început de drum, fie seniorilor? 

Să ne bucurăm de ceea ce facem, de campaniile pe care le punem cap la cap. E ca atunci când gătești, se simte când faci ceva cu drag 🙂 

Mulțumim și, bineînțeles, #NeverStopLearning!