Uneori, poveștile cele mai insightful le găsești în familie… motiv pentru care ne-am hotărât să îl luăm la întrebări și pe al nostru Victor Dobre (Director Executiv IAA România), ca să aflăm cum vede el evoluția Școlii și a studenților săi în cei 12 ani de existență a Școlii.

Ca și acum, nevoia de tineri competenți și pasionați de marketing și publicitate era mare și atunci o formulă educațională mai relaxată dar super profesionistă a fost o soluția optimă. Însă, orice opțiune de educație ați alege, sfatul lui Victor e foarte valoros: căutați să luați contact direct cu oameni din industrie cât mai devreme.

Dar să îl lăsăm pe el să povestească 🙂

Salutare, Victor!

Care a fost motivația ta inițială de a dezvolta Școala IAA alături de Felix, Cristina, Afrodita, Dan și cum s-a modificat ea (motivația) de acum 11 ani?

Acum mai bine de 11 ani misiunea asociației era despre ridicarea standardelor profesionale și etice în industrie. Venind dupa aproape 8 ani de agenție și eu simțeam din experiența proprie nevoia unui dialog ceva mai “de la egal la egal”, mai uniform (din punct de vedere al conceptelor) între client și agenție. În plus, și atunci ca și acum, era o mare nevoie de talente în industrie.

Industria creștea incredibil de repede, toate afacerile prosperau, fie că erau locale sau internaționale, toată lumea voia să angajeze dar și să-și specializeze angajații, dacă se putea, peste noapte.

Ei bine, stând împreună cu originatorii ideii (Felix Tătaru și Alexandra Olaru) și cu restul Boardului IAA de atunci și întrebându-ne cam ce am putea face, soluția a venit simplu: să facem o școală dedicată exclusiv oamenilor din industrie, structurată pe un sistem de învățare intensiv, bazat în principal pe practică și exemple, care să livreze în genul MBA fără a se numi MBA, care să atragă și tinerii la început de carieră dar care să poată servi și celor aflați de ceva ani în profesie. 

Greu și complex brief.  Cerințe multe, nevoi și mai multe, proiectul școlii parea un vis prea frumos iar cineva trebuia să-l facă. Așa am cooptat în echipă și pe Cristina Gheorghe, Afrodita Blasius și Dan Petre și, împreună cu cei doi părinți spirituali ai școlii am mers la Fundația Codecs care era numărul 1 în proiecte de învățare continuă sa cerem îndrumare (la regretatul Cătălin Ionescu).  De la el și de la echipa lui am învățat structura, organizarea, modul de vânzare, practic punctele importante ale administrării unui astfel de proiect.

Au urmat vreo 18 luni de research, lucru pe conținut, structurare module, metode de predare, combinația alchimică dintre teorie și practică, profi, lucrările de parcurs, proba finală…etc. Mai ales ca niciunul dintre noi nu avea experiența didactică, în afară de Dan.

Restul eram practicieni dornici să facem lucrurile să se întâmple și să construim primul program intensiv de învățare organizat de o asociație profesională care, deși nu avea vreo acreditare oficială cu Ministerul Muncii, Învățământului, să aibă relevanță în industria de marcom și să-și poată atinge obiectivele.

Iar când volumul de muncă a crescut și ne-am dat seama că proiectul trebuie să se permanentizeze am cooptat-o pe Laura (Tampa) care, de atunci încoace, coordonează perfect tot proiectul.

Ce ai observat la studenții de la Modulul Fundamente în tot acest timp – în cel fel sunt cei de acum diferiți?

Victor predând cursul de comunicare la Școala IAA, acum câțiva ani

Victor predând cursul de comunicare la Școala IAA, acum câțiva ani

Una dintre particularitățile Modulului Fundamente e că se adresează celor foarte tineri și foarte entuziaști. Așadar de 12 ani încoace lucrăm cu cele mai tinere talente angajate în industrie sau care-și doresc să intre în industrie.

Cred că acest lucru ne-a ajutat foarte mult și pe noi să rămânem tineri la suflet, spontani, flexibili și deschiși să le îndeplinim așteptările așa cum își doresc ei: pe loc, fără abureli, acționabil, simplu, fără prea multă teorie sau balast de informații.

Pe de altă parte fiecare generație e diferită. Și chiar în interiorul unei grupe, personalitățile sunt extrem de diverse, iar din interacțiunea lor între ei și a lor cu noi rezultă partea amuzantă și mereu surprinzătoare.

Dacă vrei și un mic element diferențiator între cei de la începuturi și cei din prezent, ei bine, asta ar veni din multitudinea de surse din care, cei aflați acum la început de drum, se pot inspira. Datorită accesului la tehnologie cei de acum sunt mult mai la curent cu tot ce se întâmplă, mai informați, mai prezenți. Dar și mai puțin răbdători și mai puțin dispuși să asculte bullshit:)

Ce i-ai sfătui pe tinerii absolvenți ai facultăților de comunicare românești, cei care și-ar dori să aprofundeze noțiunile teoretice învățate, și care sunt adesea confuzi în ceea ce privește cariera (în afară de a veni la Școala IAA)?

Grea întrebare. Nu prea știu să răspund fără să fiu acuzat că vorbesc “pro domo”.

I-aș sfătui sa ia contact cu industria cât de repede posibil. Să nu aștepte să absolve studiile de licență sau de master.

Să vină în industrie cât mai repede și să combine cunoștințele teoretice din facultăți cu practica și să-și dezvolte propriile experiențe. Cu bune și cu rele.

Ce fel de studenți te bucuri să ai „în bancă”?

Îmi plac tinerii care mă provoacă, cei care citesc, iubesc publicitatea și marketingul, care-și pun probleme și caută soluții dincolo de cele la prima mână, oamenii veseli, constructivi, care nu dau înapoi la primul eșec, oamenii deschiși care gândesc și visează în același timp. Ah, și pe cei care nu le știu pe toate:)

Un exercițiu de comunicare îi ajută pe studenți să se obișnuiască cu mindsetul de prezentare la Școala IAA

Un exercițiu de comunicare îi ajută pe studenți să se obișnuiască cu mindsetul de prezentare

Povestește-ne puțin despre cursul tău de Comunicare: cum e structurat, care sunt provocările, ce îi bucură pe studenți.

Cursul de comunicare e al doilea ca extindere în curricula școlii și e organizat în jurul celor mai importante concepte din publicitate.

Abordarea conceptelor se face foarte puțin din perspectiva teoretică și mult mai aprofundat din perspectiva practică. Studenții sunt încurajați sa provoace, să întrebe, să nu accepte o soluție doar pentru că vine de la mine, sau că așa se face.

Convenția mea cu ei la începutul cursului e că nu mergem mai departe până nu suntem toți aliniați pe aceeași temă.

Și de aici încep interacțiunea și argumentarea pe opinii atât între ei (pentru că se lucrează mai mereu în echipe) cât și între ei și mine….pentru că vine și vremea prezentărilor, a feedbackului și a discuțiilor pe soluții alternative (cum s-ar mai putea spune/face…cutare treabă).

Cursul e structurat în oglindă cu cel de marketing. Practic, împreună cu Afrodita (Blasius), încercăm să parcurgem și să livrăm cât mai “în tandem” în așa fel încât studenților să le fie clare ambele perspective ale unui concept (de exemplu, briefului îi dedicam și eu și Afro câte o zi întreagă).

De la distanță pare o joacă și o plăcere. De fapt, chiar e o joacă și o distracție care mai și livrează o abordare sistematică a conceptelor, o ordine logică a lucrurilor, o perspectivă mult structurată a unor cunoștințe pe care ei le dețineau din școală dar nu le văzuseră niciodată abordate în practică.

Examenul final cum se petrece? Vin studenții să îți pună întrebări suplimentare, să ceară feedback?

Examenul e un proiect complex care testează atât modul în care studenții aplică cele văzute și auzite în Școala IAA cât și asumarea responsabilității, munca în echipă, tehnicile de prezentare, capacitatea de sinteză a informațiilor, dar și capacitatea de a lucra sub presiune, cu un mindset pozitiv și, nu în ultimul rând, simțul umorului.

Și da, primesc feedback foarte detaliat atât în timpul prezentării de examen cât și la final. Iar pe timpul “cursurilor”, înainte de susținerea finală, pot primi oricând feedback inclusiv pe capitole/etape. Chiar îi incurajăm să ceară feedback și să ne solicite ajutorul cât mai din timp. Până la urmă interacțiunea lor cu noi pe marginea proiectului

Lucrând pe brief 🙂

final face parte tot din procesul de învățare și e despre modul în care înveți să ceri sprijin și resurse din timp, atunci când proiectul începe să se complice neașteptat.

Ce să zic, am avut echipe care au dormit 2 nopți în sediu înainte de examen și echipe care au venit zâmbind și au prezentat proiecte la care n-am avut ce comenta în afară de “Bravo, felicitări!”. Fiecare echipă e unică și fiecare student e unic. Industria noastră funcționeaza, ea însăși,  după principiul “omul sfințește locul”.

Simți vreodată că ai de învățat de la studenții tăi Insighturi din industriile lor, cunoștințe de implementare, mindset?

Doar “vreodată”? Nu e zi de curs sau interacțiune în Școala IAA, fie că e rândul meu să prezint, fie că ascult altă prezentare, să nu învăț câte ceva nou. Fie că e o simplă perspectivă sau ceva ce cineva a citit, fie că e vorba de un stil de abordare nou, inovator la care nu se gândise nimeni, învăț câte ceva.  Nu e zi fără #learning. Și e foarte bine așa.

Ce ai recomanda oricui din marketing, publicitate, comunicare să urmărească (de la site-uri la persoane la newslettere, podcasturi, filme, etc) – pentru inspirație și #NeverStopLearning?

Nu am să recomand niciodată o “bibliografie obligatorie”/ o listă de “persoane, newslettere, podcasturi, filme, etc”. Pentru că ar fi enorm de multe iar preferințele și interesele sunt individuale.

Tot ce pot sa recomand oricui e că, dacă vrea să-și păstreze opiniile fresh și relevante în industrie, să nu se îndepărteze niciodată de principiul Never Stop Learning – indiferent cum se întâmplă lucrul ăsta. Și, desigur, să ne viziteze, să ne urmărească, să discute cu absolvenții noștri și, de ce nu….să ne devină student.

Mulțumim, Victor!